Layer 14Layer 13Layer 12Layer 11 Layer 19Layer 18Layer 17Layer 16Layer 15
Layer 15Layer 14
 
Lawn
Huize Maas / Voorzaal
20.00 uur / Nederland

In de vorige Noorderslagkrant maakten de trotse Gebroeders Geurtsen nogal wat werk van de Friese afkomst van Lawn. Nu de band opnieuw op EuroSonic staat - want wat goed is kun je niet vaak genoeg horen - moeten we maar eens een ander aspect van dit lawaaierige kwartet belichten. Hun opvoeding bijvoorbeeld, die zich wat de muziek betreft voor een groot deel afspeelde in het Groninger gitaarhonk Vera. Titus van 't Veer, broer Job (zij delen zang en gitaar), bassist Sietse Dost en drummer Thys Veenstra staan daar graag vooraan om te zien hoe hun geliefde bands het karwei klaren. Vaste Vera-gast Motorpsycho bijvoorbeeld, maar over die Noorse helden ging het vorig jaar ook al. Dan maar terug naar Lowlands '95, een sleutelgebeurtenis in de ontwikkeling van de band. Niet dat Lawn daar speelde, al zouden ze er niet op spugen. Nee, het aanschouwen van bands als Monster Magnet en Kyuss zette de jongelieden pas goed aan het werk. Smashing Pumpkins is nog zo'n katalysator, terwijl vooral Titus werkelijk idolaat is van alles wat met God Machine te maken heeft. Tikken we nu al die namen in om te verbergen dat Lawn niks van zichzelf heeft? Helemaal niet. Want Lawn is eigenwijs genoeg om zich van al die invloeden los te spelen. En dat doen ze dan ook moeiteloos.

[lawn.jpg]  

[daryll-ann.jpg] Daryll Ann
Huize Maas / Achterzaal
20.45 uur / Nederland (Excelsior/V2)

Cynischer geesten dan schrijvers dezes hadden ze eigenlijk al afgeschreven. Want Daryll-Ann, tja, die lui maakten wel aardige gitaarplaatjes, maar om nou te zeggen dat 't balluh had... En live deugde er ook al weinig van... En de laatste tijd hoorde je helemaal niks van ze... En ze komen eigenlijk van de Veluwe... Maar let goed op! Want 'Happy traum' is niks meer en zeker niks minder dan een sensationele comeback-cd, die de plek van Daryll-Ann in de Nederpophistorie voor altijd verankerd heeft. Drie jaar werd er aan 'Happy traum' (vernoemd naar een folkartiest die nog iets met Bob Dylan van doen schijnt te hebben gehad) gesleuteld, maar dan hebben we ook een kei van een plaat in handen. Warm, intiem, vol prachtige melodieën en steevast een hartverwarmende opbouw. Naar het schijnt heeft niet eens elk groepslid meegedaan op deze sterke comeback, maar die bescheidenheid siert ze: egoproblemen en spierballenvertoon leiden in deze sector zelden tot onvergetelijke platen. En dat is 'Happy traum' dus wel. Terwijl het voltallige Daryll-Ann op Lowlands de ietwat wankele live-reputatie ook stevig wist bij te spijkeren

 

Stella
Huize Maas / Voorzaal
21.30 uur / Duitsland (Lado/Konkurrent)

Duitsland ligt als popnatie veel minder voor de hand dan de geijkte landen Amerika en Engeland. Toch blazen onze oosterburen hun potje mee, als dat zo uitkomt. We hebben het dan niet over half blinde, nazi-liederen zingende en uit ramen springende Schlagersterren in verregaande staat van ontbinding. Nee, de Krautrock van de jaren zestig en zeventig en de Neue Deutsche Welle van begin jaren tachtig, die zijn veel belangrijker geweest voor de loop die de popmuziek van vandaag de dag heeft genomen, om van Kraftwerk maar niet te spreken. Het Hamburgse Stella past mooi in een nieuwe generatie 'postrock'-beoefenaren, die op heel vanzelfsprekende wijze elektronica, rock en pure eigenwijsheid tot een memorabel geheel doen samensmelten. Drums en gitaren nemen het op tegen samplers en elektronica, een veldslag die steevast onbeslist eindigt maar wel mooi onderkoelde grooves, eigenzinnige songvormen en mistige melodielijnen tot gevolg heeft. Het trio, een meisje en twee jongens, komt goed weg met deze aanpak, die het predikaat 'electropop' wel heeft verdiend.

[stella.jpg]  

[ethnician.jpg] Ethnician
Huize Maas / Achterzaal
22.15 uur / Frankrijk (Columbia)

Op Ethnician wordt bepaald hoog ingezet. Want jawel, de band komt uit Frankrijk en is terug te vinden in het hokje dansmuziek. Daft Punk! Cassius! Laurent Garnier! Hot hot hot! Ho ho ho, zo simpel zit het leven nou ook weer niet in elkaar. Want Ethnician is niet zomaar een dance-act. De groep put uit weten wij hoeveel bronnen. Dub, techno, tribal, 'trance ethnique': het is allemaal terug te horen in hun muziek, en wie goed luistert hoort er ook nog in terug dat de leden graag naar een lekker potje freejazz luisteren. Tenslotte hebben de groepsleden zeer uiteenlopende etnische achtergronden (hee! nu snappen we die naam!): er stroomt Russisch, Armeens, Portugees, ja, zelfs Egyptisch bloed door d'aadren. De groep is opgetrokken uit de rokende resten van de aanzienlijk conventioneler opererende band Dirty District, waar verder, waarschijnlijk terecht, nooit meer iets van is vernomen. Hun plaatwerk wordt geproduceerd door Jean Michel Reusser, die je kunt kennen van Leonard Cohen en John Cale, en Gilles Martin, die een vinger in de pap had bij Belgenhelden als dEUS en Front 242 annex het Noorse nachtegalengezelschap Belcanto en andere kringen rond het Brusselse Crammed-label

 

Bass Odyssey
Huize Maas / Voorzaal
23.00 uur / Ierland (Quadraphonic)

Ierland: een mooi land met een rijke muzikale traditie. Van folk tot U2. Maar dance pur sang? Ach, waarom ook niet. Als mensen willen dansen op jigs en reels, waarom dan niet op de aanstekelijke elektronische beats van dit combo uit Cork. Bass Odyssey ging van start met de hectische drum 'n' bass van hun debuutsingle 'Twilight', dat het - bizar genoeg - schopte tot de status van tune van niet minder dan drie Ierse televisieprogramma's. Hetgeen de groep niet belette om te evolueren naar een strikt persoonlijk geluid, waarin ook hiphop, jazz en r&b graag gehoorde gasten zijn. Live groeit Bass Odyssey, eigenlijk een trio, uit tot een volledige band, die elke zaal verbouwt tot een kolkende hoop dansspieren. Waar nog eens bij komt dat de groep een nummer heeft bijgedragen aan de soundtrack van de film 'Deep blue sea', waarin hippe types LL Cool J en Samuel Jackson een belangrijk aandeel hebben. Alsof Bass Odyssey al niet cool genoeg was!

[bass odyssey.jpg]  

[arid.jpg] Arid
Huize Maas / Achterzaal
23.45 uur / België (Double T/Sony)

Op Lowlands liet Arid al zien dat België er weer eens een veelbelovend exportproduct bij heeft. Na K's Choice, Soulwax en dEUS dreigt Arid de opmars langs vele buitenlanden te gaan maken. In Amerika heerst alvast de nodige belangstelling voor de groep uit Gent. Wie hun debuut-cd 'Little things of venom' opzet hoort meteen waarom. De mannen maken knappe, theatrale rock, vol beeldende arrangementen (compleet met strijkers, blazers én gastgitarist David DeWaele van Soulwax!), terwijl de hoge, uiterst expressieve stem van zanger Jasper Steverlinck de muziek nog meer identiteit verleent. Riep daar iemand Jeff Buckley? Steverlinck is onvoorwaardelijk fan van dit jonggestorven genie, maar trekt toch zijn eigen spoor, waarin ook zijn warme belangstelling voor castraatzangers en soulgrootheden luid en duidelijk doorklinkt. En dat terwijl Arid, nog zonder Steverlinck, van start ging als een instrumentale, Kyuss-achtige stonerrock-groep. Live klinkt Arid overigens nog een stuk rauwer dan op de plaat: als de elementaire viermansgroep die 't tenslotte is

 

Shovel
Huize Maas / Voorzaal
00.30 uur / Zwitserland (Zomba)

Er heerst een hardnekkig clichébeeld over Zwitserland. Het land zou niets spannenders te bieden hebben dan de koekoeksklok en de gaten in de kaas. Wie zoiets beweert heeft Shovel nog niet gehoord. Want de groep uit Genéve maakt een even venijnig als emotioneel soort hardcore, die in het Frans sprekende deel van Europa en ver daarbuiten al menige oorschelp heeft ingedeukt. Waarom hun debuutalbum 'Latitude 60 Degrees Low' zo nodig in Zweden moest worden opgenomen is de Gebroeders Geurtsen een groot raadsel, want afgaande op de explosieve kracht van deze veertien juweeltjes had een zinderende buurt in New York ook voor de hand gelegen - ergens waar Helmet, voor wie de groep het voorprogramma deed, of Biohazard ook actief zijn, zoiets. Maar goed, dat tekent de pan-Europese gedachte, waarvoor Shovel ook weer niet te beroerd wil zijn. Hoe dan ook: Shovel gaat een glorieuze toekomst tegemoet. Ze zingen trouwens niet in het Frans, waarvoor de Geurtsens ze eeuwig dankbaar zijn, maar gewoon in het Engels.

 

[loosegoats.jpg] Loosegoats
Huize Maas / Achterzaal
01.15 uur / Zweden (Startracks/Suburban)

Dat ze in de Scandinavische landen een behoorlijk potje Engels spreken is geen groot geheim. Misschien heeft het één met het ander te maken: ook het Anglo-Amerikaanse rockidioom heeft in die landen altijd een warm onthaal gevonden, ook en vooral bij praktiserende muzikanten. En dan liefst net even vetter en smeriger dan wat die Yanks er zelf van brouwen. Noorwegen heeft Motorpsycho, Zweden de Hellacopters. En de Loosegoats dus, wier voorman Christian Kjellvander een jaar of wat in grungegetto Seattle woonde. Maar de groep heeft ook een heel wat zachtzinniger, akoestische kant, die men tijdens een tournee door het moederland uitbundig uitleefde. Op hun vervolgens opgenomen tweede cd, 'Plains, plateaus and mountains', worden beide aspecten mooi gecombineerd. De plaat is geproduceerd door Brian Paulson (die je kunt kennen van de kleine lettertjes op platen van Dinosaur Jr., Son Volt, Superchunk en... Beck!) en gemixt in de studio van Butch Vig (Garbagedrummer, Nirvanaproducer). Klinkt cool, zulke namen. Ook de muziek is uitgesproken cool, terwijl de luisteraar het er onvoorwaardelijk warm van krijgt

 

Eläkeläiset
Huize Maas / Voorzaal
02.00 uur / Finland (Humppa/Sonic Rendezvous)

Wie destijds vond dat Doe Maar hoempa-ska maakte zal opkijken van ElÄkelÄiset, want deze groep wist in nota bene Duitsland een heuse hoempa-revival te bewerkstelligen. Dat doen ze op de planken met behulp van veel drank en op de plaat op het Humppa-label, genoemd naar het Finse woord voor polka. Hun geheime recept bestaat dan ook uit gelijke delen polka, drank, humor en popklassiekers uit alle hoeken en gaten. Die worden doeltreffend verFinst, waarna de zegetocht kan beginnen. Ja, dat was geen slechte zet van de Finse punkband Kumikameli, toen men besloot om tot polkahelden te muteren. Duitsland is al plat voor deze Hoempamania, Oostenrijk dreigt te vallen, Canada wordt in 2000 veroverd en Groningen zal straks hoempaënd over straat rollen

[elakelaiset.jpg]  

Wij feliciteren EuroSonic en Noorderslag met 5 jaar live aanwezigheid op het Internet:
© 1995-2000 vi / Iprecom Groep