Layer 14Layer 13Layer 12Layer 11 Layer 19Layer 18Layer 17Layer 16Layer 15
Layer 15Layer 14
 
De Winnaar van de
Grote Prijs
van Nederland
(Afdeling Bands)
Foyer
20.30 uur
En wie dat is? Dat is elk jaar weer een verrassing, omdat de finale steevast na de deadline van dit stukje plaatsvindt. Nu ligt de Grote Prijs in sommige kringen niet zo jofel. De Vloek van de Grote Prijs heet dat dan: de winnaars verdwijnen steevast in de vergetelheid, wil je het echt gaan maken dan moet je zorgen dat je tweede of derde bent. Maar behalve het death- en blackmetalcontingent in de Oosterpoort-kelder gelooft natuurlijk niemand in een ander soort vloek dan godverdomme en dus moeten we die Grote Prijs toch maar in de gaten houden. Want zeg nou zelf, zo'n landelijke talentenjacht is voor bands (en hiphoppers annex R&B-gasten en singer-songwriters, want die hebben hun eigen finales) een mooie gelegenheid om zich eens fraai in de kijker te spelen. Mediamensen, platenbonzen en zaalhouders hebben op deze manier mooi de kans om eens te kijken waar het aanstormend talent van dit land zich zoal mee bezig houdt. En de winnaar van de Grote Prijs van NL, afdeling bands? Die speelt dus mooi op Noorderslag.
 

[kane.jpg] Kane
Foyer
22.00 uur
Gitarist Dennis van Leeuwen en bassist Aram Kersbergen komen uit Rotterdam, drummer Cyril Directie woont in Amsterdam. Dat Kane toch tot de 'Haagse scene' wordt gerekend kan dus geheel en al op het conto geschreven worden van zanger, songschrijver en blikvanger Dinand Westerhof. En ja, hij heeft een duet met Anouk geschreven voor haar kersverse cd, dus Den Haag valt echt niet te schrappen uit stukjes over Kane. Al was het maar omdat die Dinand, 26 nog maar, al een paar jaar een populaire strandtent runt op het strand van Scheveningen. Daar liet hij allerhande artiesten uit allerhande stijlen optreden, wat zijn muzikale smaak flink oprekte. De uiterst dynamische rock van Kane kan dan ook gemakkelijk voor zeer hedendaags doorgaan. Een eigenschap die flink wordt opgepikt, want de single 'Where do I go now' werd alvast uitstekend ontvangen. Wie 'm niet langs heeft horen of zien komen op de radio of TMF moet zijn verschillende zintuigen eens na laten kijken, want niemand kan om deze Haagse nieuwkomer heen. De live-reputatie van de band werd aangescherpt in het voorprogramma van Guano Apes. En de cd? Die moet nog komen, zo rond Noorderslag zelfs.
 

Celestial Season
Foyer
23.30 uur
Ooit was Celestial Season een doomband, en lang geen beroerde bovendien. U weet wel, sprookjesachtige sfeertjes, violen en, in het geval van deze band, extreme gruntzang. Met die muziek heeft het Celestial Season van nu niets meer te maken, al was het maar omdat de bezetting zowat compleet vernieuwd is. In welk hokje zullen we de band nu eens duwen? Het meest voor de hand liggende is dat van de stonerrock, die harde variant die zo gretig leunt op de 'groove' en die Black Sabbath als de maat der dingen beschouwt. Al heeft Celestial Season absoluut een eigen kijk op deze materie, vooral in de vorm van een gezond en in deze scene uitzonderlijk gevoel voor melodie. Dat maakte 'Chrome' tot een uitschieter in deze hoek. Geproduceerd door de Eindhovense topkracht Pieter Kloos, die zelfs Noorse helden Motorpsycho tot zijn cliëntèle mag rekenen, wist 'Chrome' al snel de nodige juichende recensies bij elkaar te harken. Geheim wapen van Celestial Season is de aparte, melodieuze stem van zanger (en voormalig drummer) Cyril Krutz. Hij is overigens geboren in 1975, toen Black Sabbath de hoogtijdagen alweer achter de rug had.
[celestial_season.jpg]  

[i_against_i.jpg] I against I
Foyer
01.00 uur
Terwijl de punkgeneratie van '76 volstrekt nieuwe toepassingen ontdekte voor de veiligheidsspeld, werd dat handige gebruiksvoorwerp door de leden van I against I in diezelfde tijd voor het oorspronkelijke doel gebruikt. Jawel: toen de Sex Pistols, The Clash en The Damned te keer gingen, lagen de drie van I against I nog in de luiers. Dat ze bijna een kwart eeuw later zijn uitgegroeid tot enthousiaste punkrockers, zegt wel iets over de onverwachte levensvatbaarheid van die ooit als destructief en nihilistisch afgeschilderde muziek. De band uit Dordrecht was zelfs de eerste Europese act die toe mocht treden tot de catalogus van Epitaph, het Amerikaanse label dat wel een speerpunt mag heten in het verspreiden van de neopunkboodschap. Hun debuutalbum 'Headcleaner' werd in datzelfde verre Amerika opgenomen onder de bezielende leiding van het duo Bill Stevenson en Stephen Egerton, die je kunt kennen van Descendents en All (wat in feite een en dezelfde band is, maar dat terzijde want die komen natuurlijk nooit naar Noorderslag). Het tweede I against I-album kreeg zijn vorm dankzij producer Theo van Rock, de man die eigenlijk Van Eenbergen heet, ooit baste in cultband Nasmak en nauwe banden onderhoudt met Henry Rollins. 'I'm a fucked up dancer but my moods are swinging' kent niet alleen een sterke titel maar is ook een plaat waarop I against I door middel van inventief sample-gebruik aantoont de punkrock-barrières te kunnen slechten. Neo, of niet dan?!
 

Rude Rich & The High Notes
Foyer
02.30 uur
Ska, rocksteady, reggae. Allemaal prachtige muziekstijlen met de wortels op dat prachtige, tropische eiland Jamaica. Maar de zaden van die muziek zijn uitgewaaid tot ver buiten de Caraïben. In Amsterdam bijvoorbeeld, waar een elf man tellend gezelschap klaar stond om die zaadjes op te vangen en te zaaien, om vervolgens uitbundig te oogsten. Rude Rich & The High Notes is een van de jongere loten aan de vaderlandse ska (etc.)-boom (u ziet, muziek is een hogere vorm van plantkunde): in februari '98 vond de allereerste repetitie plaats. Met succes, net als het allereerste optreden van koud twee maanden later. Na vijf optredens vond men het al tijd voor live-opnamen, die aangevuld met wat studio- en dubvlijt hun weg vonden naar hun debuut-cd 'The right track'. Zalen en festivals werden vervolgens omgetoverd tot uitbundige dansfeesten, met Popkomm in Keulen en het fameuze Lowlands als toppunten. In de polder stonden 10.000 hippe Lowlands-gangers uit hun dakjes te gaan. Dat belooft wat voor Noorderslag.
[rude_rich_a_t_highnotes.jpg]  


Wij feliciteren EuroSonic en Noorderslag met 5 jaar live aanwezigheid op het Internet:
© 1995-2000 vi / Iprecom Groep