Algemene informatie

Openingstijden registratiebalie
Vrijdag: 11.00 - 21.00
Zaterdag: 11.00 - 18.00

Contact Noorderslag Seminar (alleen tijdens het Seminar)
tel: 050 - 31 20 153
fax: 050 - 31 89 833

Panels vrijdag 11 januari

SPECIALE BIJEENKOMSTEN:
Vrijdag 11 januari
Network (besloten)
13.00 - 16.00
Marathonzaal

12.00 - 13.00
Kleine zaal / Oor zaal
Vrijdag 11 januari
ROEPT U MAAR!
HET IS EEN SCHANDE!
Ergert u zich ook zo aan de hoge CD prijzen? En haat u Starmaker ook zo? En die recensenten van Muziekkrant OOR deugen ook niet. Om maar niet te spreken van die laffe DJ's op Radio 3, die draaien altijd dezelfde flutmuziek. En waarom beginnen die concerten altijd zo laat? En zijn die kaartjes tegenwoordig zo duur?
Maak van uw hart geen moordkuil en spui alles waar u zich aan ergert in dit verrassende openingspanel van Noorderslag. Publieksparticipatie zal actief aangemoedigd worden door de twee masters of ceremonies, Willem Venema (Mojo, nl) en Wally van Middendorp (Jupiton, nl). Roept u maar!
Wally van Middendorp (Jupiton, nl)
Willem Venema (Double You/Mojo Concerts, nl)

13.30 - 14.30
Kleine zaal / Oor zaal
KEYNOTE BY STEVE ALBINI
Steve Albini geldt als een legende in de Amerikaanse underground, zowel vanwege zijn productiewerk voor The Pixies, Nirvana, PJ Harvey en Caesar als door zijn compromisloze gitaarspel in Big Black, Rapeman en Shellac. Minstens zo compromisloos is Albini's visie op de muziekindustrie.
(Engelstalig panel)

13.30 - 14.30
Blauwe zaal
Vrijdag 11 januari
NIEUWE PODIA: GROOT, GROTER, GROOTST
De nieuwbouwgolf in het clubcircuit is nog niet voorbij. Er zijn veel plannen op het punt van uitvoering, maar nog meer in de verkennende fase. De bouwtekeningen en haalbaarheidsstudies wijzen op grotere zalen, complexen met een grote en Kleine zaal / Oor zaal en vaak ook een apart café of restaurant. Vaak op nieuwe locaties en soms in combinatie met muziekschool, schouwburg of filmhuis.
Aan deze prachtige nieuwe zalen liggen grote ambities ten grondslag: meer personeel, meer activiteiten, nog meer omzet en vooral veel meer publiek. Het effect dat dit heeft op de organisatie, op de wijze van programmeren, de financiering en de marketing is groot en vooraf moeilijk in te schatten. Daar komt bij dat de ambities ook effect op elkaar kunnen hebben: zowel binnen een regio als op landelijk niveau. Is er wel plek voor meer van
hetzelfde? Moeten podia zich gaan specialiseren of juist verbreden? Hoe moeten podia om gaan met de verandering die nieuwbouw teweeg brengt?
voorzitter: Cor Schlösser (Melkweg, nl)
Peter Koppen (Patronaat/VNP, nl)
Leon Zwaans (Signo & S, nl)
Frans Vreeke (Berenschot, nl)
Mike Iking (Hedon, nl)
Gérard Steenbergen (Mezz Concerts & Dance, nl)

13.30 - 14.30
Kelder
Vrijdag 11 januari
DIGITALE DISTRIBUTIE DEEL 1
MUSICLICENSOR, EEN MAKELAAR IN ONLINE RECHTEN
Muzieklicenties en het internet
Medio oktober jl. werd bekend dat The National Music Publishers Association in de VS overeenstemming heeft bereikt met de Harry Fox Agency en The Recording Industry Association of America betreffende muziekgebruik op het internet. Deze overeenstemming maakt dat er eindelijk een legale wijze van licenseren van muziekwerken op het Internet zal ontstaan.
Ook in Nederland zit er beweging in de zaak. Bekend is inmiddels dat de grote platenmaatschappijen binnen enkele maanden met de eerste websites zullen komen waar, tegen betaling, muziek kan worden gedownload. Deze wijze van aanbieden maakt evenwel dat het internet een onoverzichtelijke marktplaats wordt: ieder maatschappij biedt immers alleen zijn eigen releases aan. Buma/Stemra denkt hiervoor een oplossing te hebben gevonden, en wel in de vorm van de zogenaamde MusicLicensor. Deze MusicLicensor moet een soort makelaar in rechten worden, een bemiddelende partij waar iedereen die met muziek op internet bezig is terecht kan - platenmaatschappijen, artiesten, muziekuitgevers en e-taillisten (de bedrijven die via het internet muziek verkopen). MusicLicensor zal niet alleen opereren als een betalings- en incassoloket op het internet maar zich ook actief bezighouden met het tegengaan van illegale downloads.
Dit panel geeft een korte uiteenzetting van de huidige stand van zaken, zowel juridisch als praktisch. Welke potentie heeft muziekdistributie op het internet? Wat zijn mogelijke oplossingen en brengt de per december 2002 te implementeren Auteursrechtrichtlijn iets nieuws op dit punt?
voorzitter: Werner Schlosser (Muziek en Beeld, nl)
Andre Beemsterboer (Buma, nl)
Paul Solleveld (NVPI, nl)
Margriet Koedooder (Kalff Katz & Koedooder, nl)
Bas Reinshagen (EMI, nl)
Michiel Wolff (Yeahronimo, nl)

15.00 - 16.00
Kleine zaal / Oor zaal
Vrijdag 11 januari
HET IMAGO VAN DE PLATENBRANCHE
Doet de industrie wel genoeg aan reputatiemanagement?
De platenbranche heeft een probleem met haar reputatie. De consument heeft veel op met muziek maar bitter weinig met de hele distributiekolom die de muziek tot hem brengt. Diefstal wordt in het algemeen als verwerpelijk beschouwd maar illegaal kopiëren wordt eerder gezien als een verzetsdaad. De Campaign for Digital Rights (http://uk.eurorights.org/) trekt op internet ten strijde tegen elke poging tot beveiliging tegen kopiëren.
De media lijken doelbewust en eensgezind uit op een zo negatief mogelijke beeldvorming. Artikelen waarin gesteld wordt dat CD's te duur zijn, de Nederlandse prijzen de hoogste ter wereld en waarin verkopers van illegale kopiën als Robin Hoods worden afgeschilderd, zijn wekelijks, zo niet dagelijks, in de krant te lezen. Elke keer als een onderzoek wordt gestart naar eventuele prijsafspraken, is dat een geheid onderwerp voor de televisiejournaals. Over de steevaste uitkomst van die onderzoeken - kartel níet aangetroffen - wordt niet of nauwelijks gerapporteerd.
Maar de hand moet ook in eigen boezem worden gestoken. Want verdient een branche die zich nadrukkelijk profileert met Starmaker en geen stuiver investeert in reputatie- en relatiemanagement wel beter?
Voorzitter: Gerard Stam (Music Business International, nl)
Frank Janssen (Muziek & Beeld, nl)
Jonne Boesjes (NVPI, nl)
Paulus Tops (Elpee / Ver. Popspeciaalzaken, nl)
Gijsbert Kamer (Volkskrant, nl)
Maarten Steinkamp (Executive Vice President BMG Continental Europe, uk)

15.00 - 16.00
Blauwe zaal
Vrijdag 11 januari
WHO’S AFRAID OF ARBO?
De Arbowet is al enige tijd van kracht, maar de schrik zit er pas echt in als de arbeidsinspectie op visite dreigt te komen. Waar let de inspectie op? Welke regels moeten er nu worden gevolgd? Hoe krijg je een podium of festival Arbo-proof? Wie kan daarbij helpen? Wie is er verantwoordelijk: de band, het publiek of de organisator? Vragen te over. Dit panel is bij uitstek geschikt ze te beantwoorden.
voorzitter: Siebe Weide (NVP, nl)
Stephan Segboer (Arbeidsinspectie, nl)
Frans Huneker (Arbopodium, nl)
Ronny Hooch Antink (Loc7000, nl)
Willem Westermann (Vereniging van Evenementenmakers, nl)
Han Ellenbroek (GLA/opleiding ITT, nl)

15.00 - 16.00
Grijze zaal
Vrijdag 11 januari
PRESENTATIE ESSENT AWARDS
In november 2001 nam energie-en kabeltelevisiebedrijf Essent samen met het Nationaal Pop Instituut, Conamus, Mojo Concerts, Stichting Noorderslag en televisieproductiebedrijf Double 2 het initiatief tot de Essent Awards, waarbij jonge en talentvolle Nederlandse artiesten extra ondersteuning krijgen. De bands staan onder andere op Noorderslag en krijgen aandacht in een nieuw televisieprogramma van RTL5. De tien betrokken bands en artiesten zijn Kirsten, Di-Rect, Luie Hond, Black Market Audio, 16 Down, Soulvation, Suimasen, Relax, Mimezine en Wealthy Beggar.
Jan Douwe Kroeske (Double 2, nl)

15.00 - 16.00
Kelder
Vrijdag 11 januari / Friday 11 January
TERRITORY FOCUS MEETING GERMANY
As one of the biggest music markets in the world, Germany is also one of the more accessible territories. Success in Germany can pave the way for success in, say, Eastern Europe and Scandinavia. Nevertheless, being a large territory with a strong national music culture, it doesn’t pay to just leave it at a showcase or two when trying to break a new artist from abroad. So anyone who is serious about a musical career here had better prepare themselves. This panel describes how to make inroads into Germany, methods to introduce new artists and pitfalls which should be avoided. Other issues will include the role of radio and TV, the places you should focus on, which venues or festivals are crucial and how can you make the right connections…
(English spoken)
moderator: Charly Prick (nl)
Christoph John (Bereichsleiter Musik, kick-media ag, d)
Nina Dorafschan (Head of kick. promotion gmbh, d)
Ralf Plaschke (MD Poponline, d)
Matteo Ringling (Marek Lieberberg Konzertagentur, d)
Joost van Os (Cyclus, d)
Reinhard Baerenz (ARD - MDR, d)

Als een van de belangrijkste muziekmarkten ter wereld is Duitsland tevens relatief gemakkelijk te bereiken. Voor iedereen die een serieuze muziekcarrière nastreeft in de Bondsrepubliek beschrijft het panel hoe de Duitse muziekmarkt in elkaar steekt en waar en hoe men het beste van wal kan steken.
(Engelstalig panel)

15.00 - 16.00
Rode zaal
Vrijdag 11 januari
LOUNGE: DE NIEUW POPMUZIEK
Muziekinhoudelijke lezing
Lounge is dé stroming die een duidelijke stempel drukte op het voorbije muzikale jaar. Via legio lifestyle programma’s, commercials, interieurbladen en hippe horeca schijnt lounge zich te ontpoppen als een ware kameleon. Duizenden consumenten storten zich op een markt die wordt overspoeld door (import) concept CD’s, samengesteld door mensen met exotische namen. Ondertussen blijken de lounge DJ’s allemaal 40+. Lekker hip, lekker vaag...
Maar welke positie neemt lounge nu in ten opzichte van het huidige muzikale landschap ? Is lounge de nieuwe chill? Zijn er zoiets als loungeartiesten? Is er uiteindelijk een markt voor lounge? Kunnen we als Benelux nog wat betekenen? Is lounge de nieuwe popmuziek?
Jan van den Bergh (Cinq Etoiles, nl)

16.30 - 17.30
Kleine zaal / Oor zaal
Vrijdag 11 januari
HET IDEALE RADIOLANDSCHAP
Radio speelt een belangrijke rol voor de muziek. Afgelopen jaar is er al de nodige beroering geweest over een mogelijke nieuwe etherfreqentie-verdeling. Deze heikele problematiek wordt, zoals het er nu uitziet, door de politiek doorgeschoven tot na de verkiezingen. Maar wat vindt de Nederlandse muzieksector eigenlijk van het huidige radiolandschap en… hoe zou het er uit moeten zien? En kan dat ook?. Moeilijke, maar wezenlijke vragen waarop de mensen achter de tafel een antwoord proberen te formuleren.
Noorderslag Seminar heeft een aantal betrokkenen van de platenindustrie en de podia gevraagd te verwoorden hoe het er naar hun idee uit moet gaan zien.Voorzitter Lennard van der Meulen van het Commissariaat van de Media weet wat wel en niet mag in de ether en Ad Roland heeft jarenlange ervaring met het adviseren van radiostations en radioformats. Kunnen de wensen van onze sector gerealiseerd worden of hebben we geen enkele invloed?
Ook uw reactie wordt op prijs gesteld.
voorzitter: drs Lennard van der Meulen (Commissiariaat van de Media, nl)
Flip van der Enden (Virgin Benelux, nl)
Ad Roland (Media Tools, nl)
Geert van Itallie (Paradiso)

16.30 - 17.30
Blauwe zaal
Vrijdag 11 januari
DIGITALE DISTRIBUTIE DEEL 2
INTERNET MUZIEKDIENSTEN, EEN UPDATE
Begin vorige maand ging dan eindelijk de eerste muziekdienst op internet van start, MusicNet, gesteund door AOL/Time Warner, Bertelsmann, EMI en RealNetworks. En de verwachting is dat het veelbesproken pressplay, de internet muziekdienst van Vivendi Universal en Sony Music, spoedig zal volgen. Deze diensten stellen gebruikers in staat om liedjes te downloaden voor een vast maandbedrag. Daarnaast kunnen songs beluisterd worden in streaming audio. Efficiënte beveiliging - de muziek valt (vooralsnog) niet op een CD te branden - staat bij beide diensten centraal. Welke abonneediensten zullen beschikbaar komen en wat staat er verder online te gebeuren? Hoe wordt illegaal downloaden tegengegaan? En hoe is het eigenlijk afgelopen met Napster?
Jonne Boesjes (NVPI, nl)
Ilja Volkers (BMG, nl)

16.30 - 17.30
Grijze zaal
Vrijdag 11 januari
PRESENTATIE BUMA
Buma behartigt de belangen van de meer dan 13.000 rechtstreeks bij haar aangesloten componisten, tekstdichters en muziekuitgevers. Door wederkerigheidscontracten met auteursrechtenorganisaties in het buitenland beheert zij praktisch het volledige wereld muziekrepertoire. Iedereen die in Nederland muziek in het openbaar uitvoert, heeft daarvoor toestemming nodig van die componisten, tekstdichters en uitgevers. Dat openbaar maken gebeurt bijvoorbeeld door middel van radio en tv-uitzendingen, achtergrondmuziek in horeca, winkel en werkruimten, concerten en party's in de house- en dancewereld. Aan het verstrekken van die toestemming is een vergoeding verbonden, die door iedereen die muziek openbaar maakt, moet worden betaald.
Buma licht in dit panel niet alleen de wijze van berekening van muziekauteursrechten toe, maar geeft ook inzicht in alles wat komt kijken bij live-optredens, met name in de house- en dance wereld. Ook de manier waarop ontvangen gelden worden uitgekeerd aan rechthebbenden komt aan bod.
Rudolf Riegen (Buma, nl)

16.30 - 17.30
Blauwe zaal
Vrijdag 11 januari / Friday 11 January
Ruud H. buldert over:
CRIMINALITEIT IN DE MUZIEKINDUSTRIE
Alle mogelijke onderwerpen komen aan bod zoals: belastingontduiking , valsheid in geschrifte, zwart werken , drugsdelicten , moord. Kortom: de opsommingen van overtredingen die gerelateerd zijn aan de popmuziek, periode 1960 tot en met 2001. Uiteraard niet allemaal door de spreker zelf gedaan/gepleegd, maar hij weet er alles van, al is het alleen maar omdat H. al 30 jaar kranten en het vakblad Oor leest. Geen mogelijkheid tot persoonlijk vragen stellen en absoluut geen geluids- of filmopnamen toegestaan. H.’s advies aan nerveuze studentikoze types: ‘ga a.u.b. naar andere lezing.’
Ruud H.

16.30 - 17.30
Marathonzaal
Vrijdag 11 januari / Friday 11 January
MANAGING EUROPEAN ACTS: interview with Petri Lunden and Barbara Biernat
Now that more European acts are crossing borders, challenges for managements are bigger and more risk-involved. Of course, possibilities are greater when one is operating on a pan-European (or broader) base, but the investment involved is higher and it’s a hell of a lot more complicated to tie all those strings together. Tjerk Lammers interviews Petri Lunden and Barbara Biernat, who are both responsible for artist strategies that stretch out over several continents.
(English spoken)
Tjerk Lammers (Aloha, nl)
Petri Lunden (Talent Trust, s)
Barbara Biernat (Alpha Management, nl)

Management is tegenwoordig vaak een internationale affaire. Tjerk Lammers interviewt Petri Lunden en Barbara Biernat, beide managers met veel ervaring van over de landsgrenzen.
(Engelstalig panel)

16.30 - 17.30
Rode zaal
Vrijdag 11 januari
ELECTRO: STROMING OF TOEPASSING?
Muziekinhoudelijke lezing
Nu de tachtiger jaren opnieuw in de belangstelling staan, lijkt het of de interesse in electro ook weer opbloeit. Is dit zo, of heeft electro altijd onder de oppervlakte geborreld? Wat is electro eigenlijk? Is het een muziekstroming? Hoe kan het dan dat zowel Depeche Mode, Giorgio Moroder als Anthony Rother binnen die stroming vallen? Wie bepaalt überhaupt wat electro is en wat niet? Of is het een toepassing? Is het de manier waarop tegen muziek en componeren aangekeken wordt, een manier die veranderd is omdat nieuwe (electronische) instrumenten op de markt kwamen? Kid Goesting en Bernard Spaander doen uit de doeken wat electro voor hen betekent en wat zij onder electro verstaan.
Marc Huiskamp a.k.a. Kid Goesting (Xerox/BlackLabel/EMI Publishing, nl)
Bernard Spaander (Studio X, nl)

Panels zaterdag 12 januari

SPECIALE BIJEENKOMSTEN
Managers meeting (besloten)
11.00 - 12.00
Rode Zaal

European Broadcasting Union (EBU) (besloten)
11.00 - 16.00
Oval Office

The Network (besloten)
12.30 - 13.30
Marathonzaal

12.30 - 13.30
Kleine zaal / Oor zaal
Zaterdag 12 januari
A MAJOR PROBLEM
KEYNOTE MAARTEN STEINKAMP
Majors: wie is er niet groot mee geworden? Universal, Sony, EMI, Warner en BMG; de Grote Vijf maken uiteindelijk al jaren de dienst uit en lijken onaantastbaar door hun schaalgrootte, diepe zakken en sterke moederbedrijven. Majors: niet zelden omschreven als fantasieloze 'global music powerhouses' met forse marketing-spierballen en leunend op enorme netwerken. En altijd in beweging. Het wachten op lijkt de volgende 'merger' en 'wie' het met 'wie' gaat doen. Die vraag is niet langer relevant. Althans volgens Maarten Steinkamp, Executive Vice President BMG Continental Europe. Want het eind van de major komt rap in zicht en de ons nu bekende constructies zullen met donderend geraas naar beneden storten. Resultaat? Een grootscheepse herindeling en opmerkelijke ruilverkaveling. Een confronterende lezing, aanbevolen - zelfs met EuroSonic Hangover - voor een ieder die dacht nog met een major groot te worden!

Maarten Steinkamp (Executive Vice President BMG Continental Europe, uk)
Na een carrière bij BMG Nederland - resulterend in de functie van managing director - nu verantwoordelijk voor een groot deel van het internationale beleid van deze major.

12.30 - 13.30
Blauwe zaal
Zaterdag 12 januari
DE RELATIE TUSSEN SCHOUWBURGEN & POPPODIA
Poppodia, schouwburgen en concertgebouwen, vroeger een wereld van verschil.
Tegenwoordig zien we steeds maar meer overeenkomsten. Het zijn beide plekken waar de podiumkunsten zich afspelen. Beide zijn ze voor een groot deel afhankelijk van gemeentelijke financiering. Zijn ze concurrenten of werken ze samen?
Artiesten kunnen meer en meer een keuze maken ‘Doe ik de schouwburg of het poppodium.’ Ook de problemen zijn vaak van dezelfde aard. Denk aan Arbo, artiestenregeling enz, enz.
Waar de poppodia de VNP hebben, hebben de schouwburgen en concertgebouwen al sinds jaar en dag de VSCD. In dit panel wordt gekeken hoe schouwburg en poppodium kunnen samenwerken om er beide beter van te worden.

voorzitter: Pim van Klink (VSCD, nl)
Siebe Weide (VNP, nl)
Hans Onno van den Berg (VSCD, nl)
Harry Hamelink (Nighttown)

12.30 - 13.30
Grijze zaal
SOUND LEVEL MEASUREMENT AT FESTIVALS
Geluidsmetingen bij grote popfestivals.
Tegenwoordig worden er steeds meer eisen gesteld omtrent de geluidsuitstraling van openluchtfestivals naar de omgeving. Dit is niet alleen in Nederland het geval, ook in andere Europese landen en in Amerika worden de eisen strenger. Een plek in "the middle of nowhere" is helaas ook moeilijk te vinden in Nederland. In de lezing zal nadere uitleg worden gegeven over de geluidsnormen bij popfestivals. Ook zal worden toegelicht hoe die geluidsnormen worden gemeten en bewaakt.
Geluidsbewaking is een onderdeel bij grote popfestivals wat in Nederland is ontstaan uit het Lowlands festival. Het betreft een permanente geluidsmeting op meerdere punten rondom het festivalterrein gedurende 3 dagen.
Tijdens de voordracht zal nader worden ingegaan op de problemen die daarbij ontstaan en hoe die worden opgelost. Er zal een beschrijving worden gegeven van het meetsysteem zoals het bedrijf dB Control dat gebruikt en wat de mogelijkheden zijn. Dat wereldberoemde bands met hoge eisen aan het geluidsniveau best bereid zijn tot samenwerking zal aan de hand van een voorbeeld uit 2001 worden toegelicht.
(Engelstalig)

Na afloop van de lezing is er uitgebreid gelegenheid tot vragen stellen en het voorleggen van je eigen geluidsprobleem bij popfestivals.
Lezing door Marcel Kok (dB Control, nl)

12.30 - 13.30
Rode zaal
Zaterdag 12 januari
OPEN MANAGERS MEETING
Onlangs is de Nederlandse tak van de International Music Managers Federation (IMMF) opgericht en daarmee bestaat er nu ook een Nederlandse managers vereniging. Voor vragen over de rol van deze vereniging en over management in het algemeen kunt U bij deze bijeenkomst terecht.
Onder leiding van Wim Reijnen (MBC, nl)

In de laatste tien minuten van dit panel een presentatie:
Opleiding Artist Management
In september 2002 start Conamus i.s.m. Fontys Bedrijfshogeschool een opleiding Artist Management. Doel van de opleiding is het aanbrengen van kennis, vaardigheden en een attitude om succesvol te kunnen opereren in de (internationale) muziekindustrie als artist manager.
drs Alexander Beets (Artists Management Opleiding, nl)

14.00 - 15.00
Kleine zaal / Oor zaal
Zaterdag 12 januari
MACHTCONCENTRATIES BINNEN DE INDUSTRIE
Schaalvergroting, expansiedrift en de gevolgen voor de consument
Om de concurrentieslag niet te verliezen zien mediaconglomeraten zich gedwongen om zich in alle onderdelen van het totale bedrijfsproces te manifesteren. Bertelsmann is oorspronkelijk een uitgever, maar bezit inmiddels in alle mogelijke kanalen of processen (deel)belangen. Hetzelfde geldt voor AOL/Time Warner, Viacom, NewsCorp en andere conglomeraten. Het gevolg van deze schaalvergroting is dat de content-eigenaar tevens de boodschapper is, maar ook de eigenaar is van de distributie en ook nog beschikt over de consument via het kabel- of internetklantenbestand.
Er is echter ook een tegenbeweging waarneembaar. In Europa heeft de organisatie IMPALA, opgezet door een aantal grote independent maatschappijen, de machtsconcentraties, met name met betrekking tot internet, aangekaart bij de Europese Commissie, die eerder ook al de fusie tussen EMI en AOL/Time Warner blokkeerde. De politiek dient bij nieuwe wetgeving, gedicteerd door de opkomst van nieuwe media, een afweging te maken tussen het belang van de consument en de rechthebbende. Een wankel balans.
Wat is het economisch belang van schaalvergroting en wat zijn de gevolgen voor de consument? En hoe ziet het toekomstscenario er uit?
Inleiding: Hans Bousie (Van der Kroft Advocaten, nl)
Voorzitter: Frank Janssen (Muziek en Beeld, nl)
Leon Ramakers (Mojo, nl)
Theo Olierook (Free Record Shop, nl)
Henk Eigenbrood (V2 Records, nl)
Rob Schouw (BMG, nl)

14.00 - 15.00
Blauwe zaal
Zaterdag 12 januari
HET NIEUWE PROGRAMMERINGSFONDS
Eindelijk! Het nieuwe fonds voor de podia is er!
Er is jaren over gepraat, maar nu is het dan toch zover: het fonds voor podiumprogrammering en marketing wordt binnenkort opgericht. Daarmee komt er eindelijk een landelijk fonds waar podia een beroep op kunnen doen. Voor bijzondere programma's die anders niet mogelijk zijn, voor projecten om nieuw publiek aan te boren, voor samenwerking met groepen om iets speciaals te maken. Voor kansen die nu onbenut blijven liggen. Maar hoe werkt dat fonds precies? Wat kan je er wel aanvragen en wat niet? Kunnen alle podia aanvragen? Geldt het ook voor festivals? Hoeveel geld zit er in en wat kan je zoal aanvragen? Hoe verhoudt dit zich tot andere regelingen zoals programmeringsimpuls en actieplan cultuurbereik?
Voorzitter: Geert van Itallie (Paradiso, nl)
Geert Overdam (Stichting Fonds voor de Podiumkunsten, nl)

14.00 - 15.00
Grijze zaal
Zaterdag 12 januari
TRADE(AF)FAIRS
Are trade fairs useful for international success?
Trade fairs are often an important tool in doing your business (we figure that is also the reason why you’re here). Some of the bigger trade fairs are here to present themselves and tell you what they can offer you, your act or your business.
Popkomm, in August in Cologne, attracts around 15.000 visitors and has a impressive showcase program that attracts a lot of attention of the German and international media.
Taking place each year in Austin, Texas in March, South By South West (SXSW) is the biggest music conference and festival in the United States and has many participants coming from Europe. The festival representatives in this panel are open for questions.
(English spoken)
Moderator: Wim Reijnen (MBC, nl)
Uli Grossmaas (Musik Komm, d)
Uwa Johnston (SXSW, us)

Hebben beurzen nut voor internationaal succes? Twee van de belangrijkste beurzen ter wereld geven tekst en uitleg.
(Engelstalig)

14.00 - 15.00
Kelder
Zaterdag 12 januari
YOU GOTTA FIGHT FOR YOUR RIGHT TO PARTY!!!
Na 12 jaar dance-cultuur in het popcircuit maken we de balans op. Bereidt u voor op een pittig panel in een niet alledaagse Noorderslag-setting. Voor iedereen geldt: laat je horen!
Het clubcircuit is in slaap gesukkeld!
Laat de dance-programmeur zich leiden door de boekingskantoren en de media om zo met een subsidie-vangnet de ene na de andere commerciële activiteit te organiseren? De functie van het clubcircuit staat voor breed en cultureel, oftewel iedere club is verplicht met verlies te draaien.
De dagelijkse frustratie van elke programmeur is de verdeel- en heerspolitiek van de boekingskantoren
Vriendjespolitiek en monopolie…de orde van de dag? En hebben de randstedelijke zalen daadwerkelijk voorrang op de provincie?
Wat heeft de dance-programmeur van het clubcircuit in godsnaam aan Noorderslag?
Na 12 jaar dance-cultuur in het gesubsidieerde podium-circuit is dance nog stééds het ondergeschoven kindje op Noorderslag. Wie heeft de voortrekkersfunctie voor de dance?
The 50 most powerful people of dance…wie bepaalt dat?
Het beruchtste lijstje van Nederland, elk jaar gepubliceerd door de Bassic Groove. Totale onzin? En richt de media zich hoofdzakelijk alleen op Amsterdam? Of stapt de journalist óók op de trein naar de provincie?
Voorzitter: Aïda Spaninks / DJ Lady Aïda (Rebelbass, nl)
Maurice Spijker (Mojo, nl)
Frens Frijns (Shine, nl)
Henk Witteveen (Update, nl)
The Mystery Guest

14.00 -15.00
Marathonzaal
EUROPEAN ACTS ON EUROPEAN FESTIVALS
We all know how difficult it is for European acts to cross the European borders. But more and more European acts want to have a bigger territory and some manage to do so. How can acts cross the borders and play the European festivals? Agents discuss the possibilities of an easier circulation of European talent within Europe
(English spoken)
moderator: Petri Lunden (Talent Trust, s)
Gunnar Lagerman (Hultsfred/Yourope, s)
Aldo Bassi (Barley Arts, i)
Jonas Fjelding (3rd Tsunami, dk)
Clive Underhill-Smith (Concert Clinic, uk)

Hoe krijg je een act op een groot festival? Een act over de grens te krijgen is geen eenvoudige zaak, maar desondanks zijn vele bands bereid de gok te wagen. De leden van het panel - allen agenten met een goede staat van dienst - discussieren over de mogelijkheden voor het circuleren van Europese acts op diverse festivals.
(Engelstalig)

14.00 -15.00
Rode zaal
INTERVIEW KOOS VAN DIJK (Coach Music, nl)
‘Een bijzondere verhouding’ zo wordt de relatie tussen wijlen Herman Brood en diens manager Koos ‘coach’ van Dijk wel eens omschreven. Vijfentwintig jaar lang een yin-en-yang effect, naar eigen zeggen: de een een regelneef, de ander een losbol, de een zeer ongezond, de ander juist akelig gezond. Bij tijd en wijle slaande ruzies, maar tot het einde toe bij elkaar. Van Dijk - een bink uit Winschoten, met een carièrreoverzicht wat leest als tv-monteur, graansilobouwer, festivalorganisator, kroegbaas en manager - heeft zich in de jarenlange relatie met Herman Brood bewezen als een vindingrijk organisator alias improvisator, als een manager die met een ‘moeilijke’ artiest als uitgangspunt, toch een redelijk gecontroleerde toko wist op te bouwen, waarin de artiest zelf zoveel mogelijk werd afgeschermd en behoed. Dat er leven is na Brood bewijst Van Dijk’s huidige betrokkenheid bij Ellen ten Damme: voor Van Dijk voorlopig nog geen ‘dank je wel en bye’.
door Tjerk Lammers (Aloha, nl)

15.30 - 16.30
Kleine zaal / Oor zaal
Zaterdag 12 januari
DE GROTE STOELENDANS: loopbaanstrategieën in de branche
Waar het in andere branches gebruikelijk is om instroom van buiten te bevorderen en werknemers loopbaanstrategieën aan te bieden, lijkt de entertainmentbranche continu in dezelfde vijver van mensen te vissen en nauwelijks open te staan voor invloeden van buitenaf. Het gevolg is één grote stoelendans waar mensen sneller dan ooit van baan veranderen. Zijn er goede people-managers binnen de entertainmentindustrie? En hoeveel tijd besteden die aan coaching van personeel? Heeft het zin als jonge enthousiaste HEAO-er om bij een platenmaatschappij of concertzaal te solliciteren? Zijn er stageplaatsen beschikbaar? Is er beleid om werknemers te behouden voor het bedrijf en wordt er überhaupt aan trainingen en opleidingen gedaan?
Voorzitter: Jeroen van Erp (Fabrique, nl)
Wendy van Ierschot (Van Ierschot, nl)
Wally van Middendorp (Jupiton, nl)
Sape van der Mark (Nicholson, nl)
Leon Zwaans (Signo & S, nl)
Erwin Vogel (EMI Music, nl)

15.30 - 16.30
Blauwe zaal
Zaterdag 12 januari
GROTERE KANSEN VOOR KLEINERE PODIA
Op honderden kleinere podia en festivals in Nederland vinden jaarlijks vele optredens plaats van nu nog onbekende bands en artiesten, maar mogelijkerwijs de toekomstige crème de la crème van de Nederlandse popscene. Sinds vorig jaar heeft het Nationaal Pop Instituut geld tot haar beschikking gekregen van het Ministerie van OC&W ter versterking van dit broeikaseffect aan de basis van de Nederlandse popmuziek. Voor de verdeling van deze subsidiegelden is gekozen voor een samenwerkingsverband met de provinciale poporganisaties, die nauw contact hebben met dit circuit. Kleinere festivals & podia, buurthuizen, muziekcafés en jongerencentra worden zo ook in de gelegenheid gesteld om subsidie aan te vragen voor hun programmering. Doel is de ontwikkeling van een stabiele basis van het Nederlandse club- en festivalcircuit, met meer mogelijkheden voor Nederlandse popmuzikanten om op te treden, tegen een redelijke gage. Het panel legt het waarom uit en vooral ook hoe de poet te krijgen.Grotere kansen voor kleinere podia!
Voorzitter: Fer Abrahams (C.A.B., nl)
Richard Groot (NPI, nl)
Luc Begas (Brabant Pop, nl)
Pim van Esch (Kunst & Cultuur Gelderland, nl)
Frans ten Veen (De Buze, nl)
Bob Konings (Stichting T'ofpop, nl)

15.30 - 16.30
Grijze zaal
Audience Magazine presents:THE CORPORATE INFLUENCE
is there room left for the independent promoter?
With three large corporate entities fighting over territory and market share in Europe, is there a future for independent promoting? What can these corporations offer the artist apart from higher fees? How will their corporate approach affect the artist and audience? Will they share their sponsorship revenues with the artists involved?
(English spoken)
Moderator: Dave Chumbley (Primary Talent, uk)
Mads Sorensen (Motor, s)
Rob Berends (Paperclip, nl)
Juri Makarov (Makarov Music, est)
Thorsten Schauf (Scorpio, d)

In het Europese concert circuit komt de bulk van boekingen steeds meer in handen van drie grote bedrijven. De geleerden zijn het er nog niet eens over de gevolgen hiervan, maar het panel (gepresenteerd door het Britse Audience Magazine) doet graag een voorzet.
(Engelstalig)

15.30 - 16.30
Kelder
Zaterdag 12 januari
OP WEG NAAR STADSKANAAL:
THE GAME
Democratie binnen een band is het slechtste wat je kan bedenken. Eens / oneens? Marketing is flauwekul. Eens / oneens ? Spreek je uit en doe mee aan Op Weg Naar Stadskanaal: The Game. Test je kennis van de muziekindustrie. In 'Op Weg Naar Stadskanaal, 24 Stappen Tot Succes' portretteerden VPRO's 3voor12 en Het Lek in 2001 het wel en wee van de bands Dreadlock Pussy, Zea en Junkie XL en lieten 20 deskundigen hun licht over alle facetten van de muziekindustrie schijnen. Op internet, via radio, via SMS, in de clubs en binnenkort op DVD en in boekvorm. En tijdens Noorderslag Op Weg Naar Stadskanaal: The Game. Het publiek met bordjes in de aanslag, de deskundigen achter een tafel, videofragmenten op het scherm, wie toont zich officieel popdeskundige van Nederland? Doe mee! Over de uitslag wordt niet gediscussieerd.
Voorzitter: Gerard Walhof (VPRO, nl)
Leonieke Daalder (VPRO, nl)
Niels Aalberts (Universal Music, nl)
Frank Helmink (Alpha 69 Productions, nl)
JB Meyers (ex-Supersub, producer, nl)

15.30 - 16.30
Marathonzaal
Zaterdag 12 januari / Saturday 12 January
BRILLIANT OR BOLLOCKS: EuroSonic & Noorderslag demo panel
Now that we’ve all seen each others talented new bands on Friday night (and are about to see some more at Noorderslag), it’s time to speak out: do you really like it? In a futile yet merciless attempt to follow up the fun of last year, the demo panel will give the definitive verdict on this years EuroSonic and Noorderslag music programme. All based on one minute snippets of their music, panellists - dare we say some of Europe’s most distinguished trendsetters/trendbashers) - will mercilessly dissect some of the performing bands while keeping an eye on their chance of success in their own territory. Band identities will only be revealed after every panellist has given his opinion, so we can be sure of an unbiased view... So what’s it gonna be, boy: brilliant or bollocks?
(English spoken)
Voorzitter: Pieter van Adrichem (Conamus, nl)
John Peel (BBC, uk)
Aldo Bassi (Barley Arts, i)
Wolfgang 'Linne' Linneweber (Westzeit, d)
René Thalund (Gaffa, dk)
Marcel Hermans (Transformed Dreams, nl)

Nu EuroSonic en Noorderslag een groot aantal van de beste opkomende Europese bands presenteren, blijft de vraag of band X ook buiten hun eigen territorium kans heeft op succes. In dit panel gaan de bands voor een aantal internationale smaakmakers wederom met de billen bloot.
(Engelstalig)

Prijzen en speciale aanbiedingen

Het Noorderslag Weekend is meer dan panels, networking, concertje en een pintje hier en daar. Niet alleen worden meer en meer prijzen uitgereikt tijdens Noorderslag en Noorderslag Seminar, ook de speciale aanbiedingen zullen u verstelt doen staan. Hieronder een overzicht.

DE HUISKAMERQUIZ

Geen Seminar zonder Huiskamerquiz, de oudste nog levende popquiz van Nederland. Oud, maar niet van gisteren. Dat wil zeggen, de vragen kunnen van alle tijden zijn, en van alle geuren, kleuren en gezindten. Dè kans dus voor iedereen die ook maar iets van popmuziek afweet (wat doet u anders hier?), om die kennis te toetsen aan de grollen en grillen der Huiskamerquizmasters. Maar ook minder begaafden kunnen rustig aanschuiven, want afgaan is er met het laagdrempelige antwoordformulierensysteem niet bij. Iedereen die schrijven kan, kan meedoen, en wie niet genoeg punten scoort blijft lekker anoniem.
De hoogst geëindigden uit elk van de vijf voorrondes, die als vanouds plaatsvinden in de virtuele huiskamer in het middengebied, gaan echter voor eeuwige roem en een vette hoofdprijs. Wie daarmee aan de haal gaat, wordt duidelijk in de dolle finale die zaterdag rond half vijf in de voorhal losbarst. Geloof ons, dat wilt u niet missen!
Organisatie: Swie Tio (Sweet T Productions, nl)

Voorrondes
Vrijdag 11 januari / Friday 11 January
14.30 - 15.00 (upstairs high five area)
16.00 - 16.30(upstairs high five area)
17.30 - 18.00 (upstairs high five area)
zaterdag 12 januari / Saturday 12 January
13.30 - 14.00 (upstairs high five area)
15.00 - 15.30 (upstairs high five area)
Finale / finals:
zaterdag 12 januari / Saturday 12 January
16.30 - 17.00 (De Hal)

Essent Awards
In november 2001 nam energie-en kabeltelevisiebedrijf Essent samen met het Nationaal Pop Instituut, Conamus, MOJO Concerts, Stichting Noorderslag en televisieproductiebedrijf Double 2 het initiatief tot de Essent Awards, waarbij jonge en talentvolle Nederlandse artiesten extra ondersteuning krijgen. Selectie vindt plaats aan de hand van een aantal essentiële criteria zoals talent, professionaliteit, ondersteuning van platenmaatschappij en /of artiestenmanagement en de release van maximaal één CD. De bands staan onder andere op Noorderslag en krijgen aandacht in een nieuw televisieprogramma van RTL5. De tien betrokken bands en artiesten zijn Kirsten, Di-Rect, Luie Hond, Black Market Audio, 16 Down, Soulvation, Suimasen, Relax, Mimezine en Wealthy Beggar. De Essent Awards worden twee maal per jaar aan een groep bands uitgereikt.

De Popprijs
Als prijs voor de belangrijkste prestatie in de Nederlandse popmuziek van het afgelopen jaar wordt de popprijs wederom tijdens Noorderslag uitgereikt. De Popprijs is een initiatief van BV Pop en wordt uitgereikt door Conamus, met steun van Buma en SENA Performers. Winnaar tot nu toe zijn Arling & Cameron, Bettie Serveert, Marco Borsato, Herman Brood, Claw Boys Claw, Eboman, The Ex, Junkie XL, The Nits, Osdorp Posse, Postmen, Mathilde Santing, The Scene, 2 Unlimited en Urban Dance Squad.

Zaterdag 12 januari, 22.45, Grote Zaal / Saturday 12 January, 22.45, Grote Zaal

Pop Pers Prijs
Dit jaar wordt de Pop Pers Prijs voor de achtste maal uitgereikt. Aan de prijs is een bedrag verbonden van € 2.275, naar eigen inzicht te besteden. Daarnaast stelt de Buma € 4.550 ter beschikking in de vorm van een werkbeurs.
De prijs is een initiatief van het Nationaal Pop Instituut ter stimulering van de Nederlandse popmuziek in het algemeen en wordt uitgereikt voor het gehele oeuvre van een popjournalist waarbij de jury vooral kijkt naar de bijzondere prestatie(s) in het afgelopen kalenderjaar. Het gaat om publicaties met het onderwerp popmuziek uit het gehele mediaveld.
De winnaars van de afgelopen jaren waren: Bert van de Kamp, Jip Golsteijn, David Kleijwegt, Martin Bril, Tom Engelshoven, Herman van der Horst en Anton Corbijn.
Jury: Mir Wermuth (voorzitter), Henk Hofstede (Nits), Cor Schlösser (Melkweg), Paul Scheffer (publicist), George Knops (Buma)

Vrijdag 11 januari, 16.00, Kleine zaal / Oor zaal / Friday 11 January, Kleine zaal / Oor zaal, 16.00

NOORDERSLAG SEMINAR
SPECIALE BIJEENKOMSTEN / SPECIAL MEETINGS: Yourope, Network, EBU
(al deze bijeenkomsten zijn besloten / all these meetings are invitation only)

Niet in de laatste plaats door het groeiende belang van EuroSonic wordt Noorderslag Seminar ieder jaar weer internationaler. Met meer dan 300 niet-Nederlandse deelnemers aan het Seminar (op een totaal van zo’n 1300) wordt duidelijk dat met name veel professionals uit de live-muziekindustrie en media EuroSonic en Noorderslag als de uitgelezen plekken beschouwen om hun internationale contacten op peil te brengen. Noorderslag Seminar is dan ook vereerd met een aantal speciale bijeenkomsten die tijdens het Seminar zullen plaatsvinden.

The Network
Als samenwerkingsverband van een groot aantal ‘independent bookers’ uit heel Europa, is The Network voor de derde keer in Groningen aanwezig. Leden van The Network bemiddelen in hun territorium voor buitenlandse bands maar vertegenwoordigen meestal ook zelf bands voor het buitenland.

Vrijdag 11 januari
13.00 - 16.30
Marathonzaal

Zaterdag 12 januari
12.30 - 13.30
Marathonzaal

Yourope
Yourope is een vereniging van Europese festivals, waar evenementen als Pinkpop, Roskilde (dk), Hultsfred (s) en Rock Am Ring (d) allen deel van uitmaken.

As the union of European festivals, Yourope counts Pinkpop (nl), Roskilde (dk), Hultsfred (s) and Rock Am Ring (d) among its members.

Zaterdag 12 januari
12.00 - 13.30
BRL

European Broadcasting Union
De European Broadcasting Union (EBU) is een samenwerkingsverband van Europese radio- en televisiezenders. Onder andere evenementen als het Eurovisie Songfestival, Eurodance en de nachtelijke uitzendingen op Radio 4 gebeuren bijvoorbeeld onder auspiciën van de EBU.
EuroSonic wordt sinds drie jaar door de EBU uitgezonden naar haar Europese netwerk, een gegeven waarvoor binnen de EBU een speciale EuroSonic group in het leven is geroepen. In 2001 was EuroSonic daardoor te horen in Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Zelf hebben een aantal EBU lidstaten het initiatief genomen een band uit hun land naar EuroSonic af te vaardigen. Daarnaast beleggen een aantal vertegenwoordigers van Europese EBU-aangeslotenen een bijeenkomst op Noorderslag Seminar.

Zaterdag 12 januari
11.00 - 16.00
Oval Office

MANAGERS MEETING
Onlangs is de Nederlandse tak van de International Music Managers Federation (IMMF) opgericht en daarmee bestaat er nu ook een Nederlandse managers vereniging. Na afloop van deze belsoten vergadering treedt de vereniging naar voren in een open panel.

Zaterdag 12 januari
12.30 - 13.30
Rode zaal

Het Noorderslag Weekend wordt georganiseerd door Stichting Noorderslag, in samenwerking met Conamus, De Oosterpoort en het Nationaal Pop Instituut (NPI), European Broadcasting Union (EBU), Muziek en Beeld, the Network, NVPI, VNP en Yourope, gesponsord door CocaCola, Essent Awards, Essent, Iprecom, Samson en Sonnema ID en met ondersteuning van Ampco Pro-Rent, Audience Magazine, Buma, Buro Gogo, EVD, Gemeente Groningen, Ministerie van OC&W, Mojo Concerts/ Clear Channel Entertainment, Music Maker, Norma, P3 Danmark, Philips, Plato, Provincie Groningen, Radio 3FM, OOR, Sena, STAP, Studio Brussel en het Thuiskopiefonds