GHINZU (B)
Dragoon/Bang?

Dwars-Op-Je-Oorschelp Pop
De kiem van Ghinzu werd gelegd toen John Stargasm, de voorman, een wijsje opnam op zo’n mono-minicassette. Hoe dat krekt klonk is ons niet bekend, maar in 1999 werd het Ghinzu-avontuur pas echt werkelijkheid. En hoe. John en zijn mede-Belgen gaan voor pop met een forse rand noise, voor prikkelende melodieën uit het no-wave-vat met elastisch zwevende grooves, voor melodramatiek met humor en zelfspot, voor ultieme helderheid met messcherp gerichte potjes distortion. Bang voor het experiment is Ghinzu zeker niet, maar dat wil niet zeggen dat ‘Electronic Jacuzzi’, het langspeeldebuut, nu een ongenaakbare plaat is geworden. Nadat de muziek eerst dwars op je oorschelp dreigt te staan, schuift de boel toch soepeltjes naar binnen. Wat wil je ook met een groep die zich vernoemde naar een soort Japanse messen die, bij intensief gebruik, steeds beter, soepeler en dieper snijden.
TEKST NL

Pop That Bumps Against Your Ear
The seed of Ghinzu was sown when John Stargasm, their front man, recorded a melody on his mono mini-cassette. Only few people have heard this, but it was enough to make the Ghinzu adventure take off in 1999. And some adventure it became. John and his Belgian countrymen play pop with a firm noise edge, thorny melodies that may be called no-wave with elastic gliding grooves, combining melodrama, humour and self-mockery, extreme clarity with well-dosed bits of distortion. Obviously Ghinzu do not fear the experiment, but this hasn’t made their debut ‘Electronic Jacuzzi’ an inaccessible record. After the music at first seems to bump against your ear, it ultimately glides inside supply. Not surprising, maybe, for a group that have named themselves after a type of Japanese knives, that, when used intensively, cut better, suppler and deeper.



• website