|
20 jaar Noorderslag
In 1986 was het nog weinig meer dan een ludieke muziekwedstrijd
in de Oosterpoort tussen tien Belgische en tien Nederlandse bands. “We
zijn begonnen als een festival gericht op de bevolking van Groningen,
maar hebben ons ontwikkeld tot een van de belangrijkste platformen
voor de Europese muzieksector”, aldus Peter Smidt, vanaf
het allerprilste begin betrokken bij Noorderslag en nu actief als
creatief directeur. In vogelvlucht langs 20 jaar Noorderslag popgeschiedenis...
Grappenmakerij
Die wedstrijd Nederland-België werd natuurlijk glorieus gewonnen
door Nederland. Een makkie want alleen de Nederlandse pers gaf
er zijn mening over. Maar toch; in een tijd dat de Nederlandse
popmuziek meestal voor minderwaardig doorging was het een kleine
opsteker. Peter Smidt: “tot ieders verbazing bleken die Nederlandse
bands hartstikke leuk, het was een soort eyeopeners-moment.” Ook
het tweede jaar was nog in wedstrijdvorm, nu tussen het Noorden
en de rest van het land en deze editie gaf Noorderslag zijn naam.
Maar het festival had dit soort grappenmakerij eigenlijk niet nodig.
Als showcase voor veelbelovende en bekende Nederlandse bands, voldeed
het ruimschoots. Terugkijkend op het programma (programma-informatie
over alle edities zijn te vinden op www.noorderslag.nl) kunnen
alle leuke muzikale ontwikkelingen van de afgelopen 20 jaar nagelopen
worden. Zo zie je in 1988 al de eerste Nederlandse hiphop (met
o.a. een piepjonge Extince), laat de muzikale verwarring van begin
jaren ’90 zich aflezen aan acts als Pater Moeskroen en Jacques
Herb en geven de vele surf- en 60ties punkbandjes op het programma
van 1994 mooi de toen levendige scene weer.
Je had die eerste jaren bands kunnen zien als: Claw Boys Claw (maar
liefst 5 keer!), Fatal Flowers, Candy Dulfer, de Dijk, Urban Dance
Squad, Osdorp Posse of The Ex. Allemaal namen die nog wel een belletje
(of meer) doen rinkelen. Ook speelden er iets minder grootgeworden
goden als Ivy Green, Weekend at Waikiki, The Serenes en de Boegies,
maar ook acts als The Hippies, de Ziffels, Deep Throat of de Wim
van Bilband, die (correct me if I’m wrong) al zijn overgeleverd
aan de zoete vergetelheid. Zou het dan toch aan de naam liggen?
|
|
Handen en voeten
Noorderslag ontwikkelde zich snel tot een drukbezocht en gezaghebbend
festival. Ook steeds meer professionals uit de muziekindustrie wisten
de weg te vinden, zodat Noorderslag oneerbiedig gezegd een soort ‘nieuwjaarsborrel’ werd
voor die beroepsgroep. Maar gezien het uitgangspunt van Noorderslag
om de optredende bands zo veel mogelijk verder te helpen, was dit
alleen maar winst. “Zorgen dat er zoveel mogelijk professionals
aanwezig zijn, die handen en voeten aan de carrières van de
artiesten kunnen geven” is waar het voor Peter Smidt juist
om gaat. Om die professionals een beetje zinnig bezig te houden werd
in 1993 het Noorderslagseminar geboren: “Dan wissel je makkelijker
van gedachten dan voor de speakers als er een band staat te spelen.” Dit
seminar begon voor een kleine 300 man en trekt tegenwoordig rond
de 1700 deelnemers uit heel Europa.
Vanaf datzelfde jaar 1993 werd er onder de naam Noorderslagting ook
een ‘tegenfestivalletje’ met Groningse bands georganiseerd.
Zo konden de deelnemers aan het Seminar op de vrijdag voor Noorderslag
mooi even wat lokaal talent meepikken. Op Noorderslagting speelden
behalve Groningse ook buitenlandse bands. Vanaf 1995 werd de vrijdagavond
onder de iets salonfähiger naam Euroslag officieel onderdeel
van Noorderslag en werd het accent verlegd naar Europese bands. Ook
Euroslag sloot mooi aan op de doelstelling van Noorderslag om Nederlandse
bands verder te helpen. De buitenlandse bands die hier kwamen, maakten
het mogelijk om Nederlandse bands te promoten via uitwisseling. Peter
Smidt: “De markt is klein voor Nederlandse artiesten. Voor
een hoop groepen geldt dat je naar het buitenland moet en dat is
vaak moeilijk." Maar Euroslag was natuurlijk ook een doel op
zich: “de hele muziekindustrie is nogal gericht op de verkoop
van Engels of Amerikaans repertoire en er is heel weinig aandacht
voor wat er verder in Europa gebeurt. Alle andere boeiende muziek
die er in dit werelddeel gemaakt wordt, hoorde en zag je bijna nooit.”
|
|
De naam ‘Eurosonic’ kwam in 1999 toen er contact gezocht
werd met Europese radiostations, verenigd in de European Broadcasting
Union (EBU): “daar werd gezegd dat wij een aardig voorstel
hadden, maar er was een probleempje: ‘I can’t say the
word ‘slag’ on radio!’ Dat betekent namelijk hoer
in het Engels.” Sinds de naamswijziging wordt Eurosonic uitgezonden
in heel Europa. Vanaf de editie 2000 werd ook de donderdagavond erbij
getrokken en sindsdien heeft Noorderslag/Eurosonic in grote lijnen
zijn huidige vorm bereikt.
De lachende derde
En dan rijst natuurlijk onvermijdelijk de vraag: “Hoe nu verder?”
Peter Smidt: “Wat we niet willen is heel veel meer bezoekers
trekken, we willen niet nog meer bands gaan presenteren, want je
kunt als bezoeker maar een bepaalde hoeveelheid zien op een avond
en we willen ook niet naar grotere zalen toe, want een relatief intieme
omgeving werkt vaak goed voor bands. Wat we willen is groeien in
de media aandacht voor zowel de artiesten als voor het evenement.” Dit
gebeurt bijvoorbeeld door de samenwerking met de EBU, een uitwisselingsprogramma
onder de naam ETEP en de vele (buitenlandse) professionals die op
het festival afkomen. “Daarmee creëer je een enorm platform.
Kijk bijvoorbeeld naar een groep als Kaizers Orchestra die hier twee
jaar geleden speelde. Door hun optreden op Eurosonic kregen ze veel
festival optredens en airplay en daardoor heeft de groep een Europese
tour kunnen doen. Dat zijn precies de dingen die wij graag willen
bewerkstelligen.”
Noorderslag/Eurosonic kan zich tegenwoordig meten met vergelijkbare
festivals als South by Southwest in Austin of de Popkomm in Berlijn.
Groningen is eventjes het centrum van de Europese popmuziek. Maar
gaat het dan alleen maar om de bands en de muziekindustrie? “Eigenlijk
is het publiek de lachende derde in dit verhaal, want die kan voor
relatief weinig geld, 180 van de beste groepen van Europa meemaken
in een weekend.” Waarvan akte.
|
|