Groningen, 19 november 1998

PROGRAMMA NOORDERSLAG EN EUROSONIC IS BIJNA ROND !

Tijdens de dertiende editie van Noorderslag, de graadmeter van de Nederlandse popmuziek, treden zo'n 35 toonaangevende bands, acts en DJ's op 7 podia op. Het programma van de vijfde editie van EuroSonic (voorheen Euroslag) bevat dit jaar bijna 40 veelbelovende bands, acts en DJ's uit heel Europa, die zich verdeeld over meer dan 10 podia zullen presenteren aan publiek, media en muziekprofessionals. EuroSonic wordt dit jaar georganiseerd in samenwerking met de European Broadcasting Union (EBU) en zal dus door vele Europese radiostations live worden uitgezonden.

NOORDERSLAG
The Gluemen
U-Gene & Oh Jay
Undeclinable Ambuscade
.. en de winnaar van de Popprijs

EUROSONIC
vrijdag 8 januari 1999
diverse podia, binnenstad van Groningen
Bellatrix (IS)
Blaar (NL)
Blue Band (NL)
Bosco (F)
Category D (NL)
DAAU (B)
EC8OR (D)
Entropy (NL)
Firebirds (NL)
Friction Freakball Foundation (NL)
G-Force (B)
Gluecifer (N)
Half a Day (NL)
Intolerant (NL)
Jane's Detd. (B)
Lawn (NL)
LFO/Team G-Man (UK)
Looking Up (B)
Manta Ray (E)
Meindert Talma & The Negroes (NL)
MXD (CH)
My Velma (B)
Nic Endo (D)
N.O.H.A. (D)
Pelvis (IRL)
Polar (CH)
Puddo Varano (DK)
Rinne Radio (FIN)
Schneider TM (D)
Scumbucket (D)
Sippe Sibbele (NL)
Slagerij van Kampen (NL)
Speaker Bite Me (DK)
Soulwax (B)
Stanza8 (NL)
Thee J Johanz (NL)
Tympanic (NL)
Vandal X (B)
Zebra (NL)

De programma's van Noorderslag en EuroSonic zijn onder voorbehoud !

Tijden en prijzen:
De aanvangstijd van Noorderslag is 20.30 uur. EuroSonic begint om 20.00 uur.
Een kaartje voor Noorderslag kost fl. 37,50, voor EuroSonic fl.15,-. De prijs van een passepartout voor beide festivals bedraagt fl. 42,50. Alle prijzen zijn exclusief servicekosten.

Kaartverkoop:
Voor Noorderslag en Euroslag zijn kaarten te koop bij de 150 grotere postkantoren en GWK's, de Ticketlijn (0900-300-1250 of www.theater.nl), de bekende voorverkoopadressen en in Groningen bij Plato, Elpee en de kassa van De Oosterpoort (tel. 050-3131044).

Popprijs:
Tijdens Noorderslag wordt de Popprijs, de prijs voor de Nederlandse artiest of groep die zich in het afgelopen jaar het meest verdienstelijk heeft gemaakt voor de Nederlandse popmuziek, uitgereikt. De Popprijs is een initiatief van BV Pop en wordt uitgereikt door Conamus, met steun van Buma.

Nieuw Nederlands Peil:
Een aantal van de bands die op Noorderslag spelen is te horen op de zesde editie van deze Noorderslag-CD, rond 5 december voor Dfl. 9,95 in de winkel te krijgen en een uitgave van Play It Again Sam in samenwerking met Conamus.

Noorderslag Seminar:
Op vrijdag 8 en zaterdag 9 januari wordt in De Oosterpoort voor de zevende keer het Noorderslag Seminar georganiseerd. Overdag zijn er lezingen, paneldiscussies en andere bijeenkomsten over actuele zaken, die de Nederlandse en Europese popmuziek aangaan, voor iedereen die (semi-) professioneel bezig is binnen de popindustrie. Inschrijven voor het Noorderslag Seminar kan via Conamus, telefoon 035-6218748, fax 035-6212750.

Informatie:
Voor uitgebreide informatie over Noorderslag en EuroSonic zie de festivalkrant, vanaf 10 december als bijlage bij Oor te verkrijgen en gratis op te halen bij de betere platenzaken in Nederland. De website van Noorderslag, EuroSonic en het Noorderslag Seminar (www.noorderslag.nl) bevat onder andere geactualiseerde informatie over de drie evenementen.

De organisatie:
Noorderslag, EuroSonic en het Noorderslag Seminar worden georganiseerd door Stichting Noorderslag, een samenwerkingsverband van Conamus, het Nationaal Pop Instituut en de Dienst Kunst & Cultuur van de gemeente Groningen.

Aan de redactie:
Voor meer informatie: Marije Jansen (gsm 06 - 55 802 782, fax 023 - 5259 380,
email marije@xs4all.nl) en Arne Lampe (telefoon 050 - 3680 248).