use these to navigate through this site



Programma zaterdag 9 januari

VRIJDAG 8 JANUARI 1999


Schrijven over popmuziek: Pop-professor René Boomkens aan het woord (keynote speech)

Vrijdag - 12.00 uur - Kleine Zaal

Op de eerste seminardag komt de Nederlandse popjournalistiek herhaaldelijk aan bod.

Zo worden de ontwikkelingen in Tijdschriftenland onder de loep genomen, geeft het blad Payola een presentatie over literair schrijven in de popmuziek en wordt voor de vijfde keer de Pop Pers Prijs uitgereikt.

De aftrap van deze dag gebeurt echter door Neerlands eerste Pop-Professor, René Boomkens, die het afgelopen jaar de leerstoel popmuziek aan de Universiteit van Amsterdam - een initiatief van het Nationaal Pop Instituut en buma - vulde.
Zijn Keynote Speech zal voornamelijk gaan over Schrijven over Popmuziek. Boomkens' functie als pop-professor is - vooral vanuit de muziekwereld - regelmatig bekritiseerd. Zo zei Cesar Zuiderwijk (Golden Earring): 'Popmuziek hoort niet op een universiteit, popmuziek komt van de straat' en Henk Westbroek noemde een pop-professor geldverspilling. Aan de andere kant was bijvoorbeeld Huub van der Lubbe zeer te spreken over de nieuwe leerstoel:
'Popmuziek wordt eindelijk serieus genomen, en terecht.' Aan plannen ontbreekt het Boomkens niet: naast college geven wil de pop-professor ook onderzoekers bij elkaar brengen, een Nederlands vaktijdschrift oprichten, jaarlijks een popcongres organiseren en een dialoog op gang brengen tussen journalisten, schrijvers en wetenschappers. Volgens Boomkens moet de Nederlandse popjournalistiek zeker niet ondergewaardeerd worden. In het buitenland worden schrijvers als Greil Marcus terecht uiterst serieus genomen, terwijl men volgens Boomkens ook in Nederland veel en mooi over popmuziek schrijft: de waardering in Nederland blijft er echter vaak bij het buitenland achter.


Concrete (muziek)toepassingen op het internet

Vrijdag - 12.00 uur - Blauwe Zaal

Voorzitter:

Panelleden:

Als er één onderwerp is dat iedereen bezighoudt met betrekking tot de pijlsnelle ontwikkelingen van het internet, dan is het wel de rechtenkwestie. Ontvangt de rechtmatige auteur/eigenaar van tekst, foto of muziek nog wel een vergoeding als alles maar heen en weer schiet door cyberspace? Met name bij een auteursrechten-organisatie als buma volgt men één en ander met argusogen. buma-rechtenspecialiste Juliette Jonkers zal in zijn algemeenheid, maar ook specifiek ten aanzien van de vanmiddag besproken initiatieven haar licht laten schijnen op de 'mitsen en maren'. Muziektoepassingen op het internet zijn jarenlang onderwerp geweest van een overvloed aan vage toekomstplannen, luchtkastelen en mooie beloften. Nu zaken als e-commerce en mpeg3 in de muziekindustrie gemeengoed zijn, wordt het tijd de werkelijke stand van zaken op een rijtje te zetten. Geen gênante presentatie waarbij op het moment suprème de provider het laat afweten, maar een uiteenzetting waarbij een aantal kleine en grote initiatieven werkelijk bewijst dat concrete (muziek)toepassingen op het internet geen oude wijn in nieuwe zakken hoeft te betekenen. Daarnaast mag duidelijk zijn dat muziek op internet veel consequenties heeft voor auteursrechtenorganisaties als buma. Op dit moment wordt door buma een bescheiden vergoeding gerekend voor het in Nederland op een website zetten van muziek, waarbij benadrukt wordt dat dit slechts een 'tijdelijke oplossing' is.

Het panel wordt naast de initiatiefnemers gecompleteerd door Juliette Jonkers (rechtenspecialiste bij buma). Zij houdt de juridische kant van (muziek)toepassingen op de electronische snelweg onder de loep.


CJP en poppodia: Nieuwe mogelijkheden tot structurele samenwerking

Vrijdag - 12.00 uur - Tillizaal

Workshopleiders:

In november heeft cjp een voorstel gedaan aan de Vereniging Nederlandse Poppodia voor meer samenwerking in de toekomst. Cjp-directeur Jos Schuring zal dit voorstel vanuit zijn organisatie toelichten en uitleggen hoe hij structureler en beter geprofileerd aandacht wil besteden aan poppodia. Zo wil hij samen met de podia ingaan op de mogelijkheden van direct mail. Een aantal podia heeft reeds met het cjp in experimentele vorm gebruik gemaakt van dit marketinginstrument. Deze voorbeelden zullen nader worden toegelicht.

De uitdagingen van artist development

Vrijdag - 13.30 uur - Kleine Zaal

Voorzitter:

Panelleden:

Naast de primaire basis van een popartiest, de muziek, wordt de laatste jaren steeds meer aandacht besteed aan het misschien wel even belangrijke artist development. In de platenindustrie wordt meer en meer gedacht in termen als een beleidsplan dat rondom een bepaalde artiest wordt opgetrokken om zijn of haar carrière van A tot Z vorm te geven. Welk ontwikkelingsproces moet een artiest doormaken om tot het gewenste eindresultaat te komen? Veel meer dan alleen de make-up van Kiss, de danspassen van de Spice Girls of de ontblote torso's van de Backstreet Boys betekent artist development dat de artiest begeleid moet worden om op het juiste moment zijn of haar 'slag te slaan'. En daarbij wordt vaak in stappen gedacht die kunnen bijdragen tot een succesvolle en meer geplande toekomst van de artiest.

Een greep uit het handboek van de artist-developper:

Een introductie in de wereld die Artist Development heet.

Rumoer in muziekbladenland: Fusies, restyles, sterfgevallen en geboorten

Vrijdag - 13.30 uur - Blauwe Zaal

Voorzitter:

Panelleden: Zelden keek deze muziektijdschriftenbranche terug op zo'n veelbewogen jaar. De feiten: Watt en Samson All Areas legden het loodje, terwijl Rocksound, Slam, Samsonic en Live XS nieuwkomers op de markt zijn. Daarnaast zag Oor blijkbaar het jaar 2000 eng snel dichtbij komen en besloten Bassic Groove en Update met elkaar verder te gaan. Het standaard 'interview met band' is niet voldoende om de lezer vast te houden, laat staan om nieuwe lezers te trekken. Het publiek is op zoek naar iets nieuws; Lifestyle is wat de bladen ze bieden. Maar of dit de oplossing is? Is Nederland wel groot genoeg voor een tiental muziekbladen? Zitten ze elkaar niet in de weg? In dit panel zullen een aantal bladenmakers en marketingdeskundigen pogen orde in de ontstane chaos te brengen.

VNP: Presentatie festivalpoot

Vrijdag - 13.30 uur - Tillizaal

Nu de vnp in 5 jaar zijn bestaansrecht heeft bewezen en ook in gereguleerd Nederland goed op de kaart staat, wil zij haar werkterrein gaan uitbreiden. Zo bestaat er grote verwantschap tussen de activiteiten van poppodia en popfestivals, dus het lag al in de lijn der verwachtingen dat de VNP een aparte divisie 'festivals' in het leven zou roepen. Op het gebied van belangenbehartiging richting ministeries en overleg met organisaties als buma, npi, sena en Ticketservice kan de vnp tenslotte ook voor festivals een functie vervullen. Wellicht van groter belang is de mogelijkheid om door middel van een regelmatig onderling overleg kennis en ervaring gemeenschappelijk te maken op het gebied van: personeelsbeleid, btw, sponsoring, het aanbod van artiesten, concept-ontwikkeling, financiering, internationale organisatie etc. Ook wil het vnp proberen om een gecoördineerde festival-agenda van de grond te krijgen. Een aantal festivals hebben inmiddels hun interesse getoond: Conincx Pop, Lowlands, Metropolis, Mundial, Parkpop, Racism Beat It, Straatfestival Vlissingen, Vondelpark Openluchttheater, ZH-Pop Unie: Wantijpop/Popjacht/Supersupertrio. Van deze festivals zijn een aantal aanwezig om de plannen samen met de vnp toe te lichten en te bespreken met andere geïnteresseerde festivals.


Ontboezemingen uit de wereld van de entertainment-advocatuur

Vrijdag - 13.30 uur - Kelder

Voorzitter:

Panelleden: In de Verenigde Staten, het land waar popmuziek meer dan waar ook big business is, is de entertainment-advocaat vaak de spin in het web tussen alle partijen. Artiest, manager, platenmaatschappij, publisher of concertlokatie; er worden zelfs over de kleinste futiliteiten nog geen beslissingen genomen zonder dat daar een heel leger aan lawyers overheen is gegaan. In de Nederlandse muziekbranche waren we vooralsnog gewend wat relaxter met elkaar om te gaan. De entertainment-advocatuur bestond ook hier weliswaar al jaren, maar concentreerde zich met name op de media-branche. De afgelopen jaren neemt echter ook hier de rol van de advocaat binnen de muziekbranche hand over hand toe. Een keur aan specialisten houdt zich tegenwoordig bezig met contracten, sample- en rechtenproblematiek, plagiaat, naamsrecht, vergunningen en tal van andere juridisch getinte aangelegenheden. De entertainment-advocatuur is daarbij voor de buitenwereld nog steeds een met enige achterdocht aanschouwde aangelegenheid: Men schrikt allereerst terug van de kosten, maar ook van de mogelijke im- en complicaties zoals een mogelijke gang naar de rechtszaal, om het nog maar niet te hebben over het 'strak in het pak'-imago van de gemiddelde advocaat. Een keur aan gepokt en gemazelde entertainment-advocaten zal daarom tijdens deze editie van het Noorderslagseminar pogen alle vooroordelen te tackelen en een - soms spectaculair - kijkje in de keuken van dat zogenaamde snelle pakken-métier te geven door middel van voorbeelden en anekdotes uit het verleden.

Presentatie: Respons door Signo & S

Vrijdag - 13.00 en 14.30 uur - Tillizaal

Respons is een door Signo & S Organisatieadviezen ontwikkeld marketinginformatiesysteem voor poppodia. Uitgangspunt wordt gevormd door een bezoekregistratiesysteem. Dit systeem is gebaseerd op registratie van bezoekers met behulp van een barcodepasje. Het biedt onder andere de mogelijkheid een volledig overzicht te krijgen van (sociografische gegevens van) bezoek, muzikale voorkeur, bezoekfrequentie, koppeling van financiële gegevens aan activiteiten, realiseren van interne kengetallen, bestedingspatroon en natuurlijk een van de voornaamste functies; uitgebreide mogelijkheden voor zeer gerichte direct mailing, gedetailleerde bezoekersprofielen en segmentering van de doelgroep. Het programma heeft ook voordelen voor de interne organisatie. Zo kunnen bijvoorbeeld programmaoverzichten, personeelsgegevens en medewerkersroosters op diverse manieren gekoppeld, geraadpleegd en uitgedraaid worden. Respons is ontwikkeld in samenwerking met de vnp, het Patronaat in Haarlem, Hedon in Zwolle en Para in Breda. Tijdens Noorderslag zal een prototype worden gedemonstreerd en krijgt u de gelegenheid om het programma zelf uit te proberen, vragen te stellen en advies te geven voor verdere ontwikkeling. Het prototype van Respons is genomineerd voor de 'Stimuleringsprijs Kennisvernieuwing' van de Kamer van Koophandel West-Brabant.


De spelregels voor een goed cont(r)act - Boekers en programmeurs aan het woord

Vrijdag - 13.30 uur - Marathonzaal

Voorzitter:

Panelleden: De afspraken in het clubcircuit omtrent het boeken van bands worden meestal gemaakt door de programmeur van de zaal en de boeker van de gewenste band. Ervaren programmeurs krijgen in de loop der jaren meer en meer met dezelfde boekers te maken en hun relatie loopt - in de meeste gevallen - steeds vlotter. Toch wordt nog steeds wel eens uit het oog verloren dat men uiteindelijk een zakelijke overeenkomst met elkaar aangaat. Wat nu als de band niet komt opdagen terwijl het contract ook nog niet binnen is? Beide partijen kunnen dan alleen terugvallen op de onderling gemaakte mondelinge afspraak. Tussen de boeker en programmeur die weten wat ze aan elkaar hebben, zal zo'n conflict niet ontaarden in een hooglopende ruzie. Maar als men niet kan terugvallen op een vertrouwelijke - wellicht amicale - basis, als zo'n conflict bovendien grote financiële gevolgen heeft, wat zijn dan de consequenties? In dit panel komen zowel boekers als programmeurs aan het woord. Zij nemen - met entertainment advocaat Dirk Giltay-Veth als scheidsrechter - de spelregels voor een goed cont(r)act met elkaar door.

'Sla je slag', Een routebeschrijving door subsidieland

Vrijdag - 13.30 uur - Grijze Zaal

Anne-Marie R. Klijn is advocaat en werkzaam bij Boekel De Nerée Advocaten te Amsterdam. Als voorzitter van de Sectie Overheidspraktijk valt onder andere het terrein van economische ordening (subsidies) onder haar afdeling. Ze krijgt dus regelmatig te maken met subsidies en rechten en plichten van burgers en overheid. Anne-Marie Klijn wordt tijdens de lezing bijgestaan door Ellen Boersma, eveneens advocaat bij Boekel De Nerée. De uitdrukkingen 'door de bomen het bos niet meer zien' alsmede 'het zoeken naar een speld in een hooiberg' zijn uitstekend van toepassing op het Nederlandse subsidiebeleid. Tot voor kort waren veel subsidiestromen nauwelijks wettelijk gereguleerd en waren de bestaande regelingen vaak onvolledig. De nieuwe regulering met betrekking tot subsidies in de Algemene Wet Bestuursrecht per 1 januari 1998 heeft hierin verandering gebracht: inmiddels kan het subsidie-instrument doeltreffender worden gebruikt en zijn de wederzijdse rechten en plichten van subsidiegever en -ontvanger een stuk duidelijker.

Anne-Marie R. Klijn zal proberen enkele juridische en praktische/informatieve kanten van subsidiekwesties te verhelderen en in te gaan op bovengenoemde rechten en plichten. Tevens behandelt zij hoe de subsidieaanvrager tegen een eventuele subsidieweigering kan opkomen en hoe aan de andere kant de subsidieverlener kan terugvallen op de zogenaamde 'deskundigen advisering': deze beoordeelt of er voldoende aanleiding bestaat om een subsidie te verlenen of te continueren. Tenslotte komt aan bod bij welke gemeentelijke, provinciale en zelfs Europese fondsen een subsidie kan worden aangevraagd ten behoeve van popevenementen. Wie kan de aanvraag doen, wat moet in de aanvraag staan en waaruit bestaan de subsidies?

Aansluitend hierop in de Grijze Zaal presentaties van verschillende fondsen, zie: 'Hoe krijg ik geld los?'


Literair schrijven over popmuziek

Vrijdag - 15.00 uur - Kelder

Met:

Popmuziek heeft een nieuw slag schrijvers voortgebracht voor wie de muziek bij uitstek ook de bewogen beweger is van hun pen. Popmuziek als ritme en adem van zowel inhoud als stijl. Maar is het nodig en zinvol om 'literair' te willen schrijven over popmuziek? Is er een publiek voor een tijdschrift als Payola, en waarin onderscheidt het zich van 'reguliere' popjournalistiek? Of moet Payola toch journalistieker?

Trendwatching: Zomer 2000

Vrijdag - 15.00 uur - Blauwe Zaal

Met:

Promostyl is een trendburo dat in 1966 is opgericht. Het hoofdkantoor bevindt zich in Parijs; daarnaast zijn in New York, Tokio, Sydney, Londen, Barcelona en een aantal andere steden kantoren van Promostyl te vinden: een netwerk dat nauw samenwerkt. Doelstelling van Promostyl is wereldwijd culturele en maatschappelijke stromingen te signaleren, te analyseren en te groeperen om de mode, design, grafische wereld en alle ondernemingen die communiceren, ontwerpen en produceren, te adviseren. Trends worden namelijk niet bedacht maar ontstaan vanuit de behoefte van de mens. De analyse wordt samengesteld uit film, tv, muziek, sport, literatuur, design en theater.

Mojo achter de tafel, roept u maar!

Vrijdag - 15.00 uur - Kleine Zaal

Gespreksleider:

Achter de tafel: Er wordt in Nederland zowel publiekelijk als binnenskamers regelmatig gemopperd over Mojo: over de zogenaamde onverschilligheid van het grote boekingskantoor in Delft en over de 'monopoliepositie in Nederland'. Borrelpraat of zinnig commentaar? Is 's lands grootste boekingskantoor en promotor niet per definitie al een gemakkelijk doel? Aan tafel zitten een aantal medewerkers van Mojo die graag een en ander willen uitleggen en die met liefde een paar misverstanden uit de wereld willen helpen. Aan u de kans hen eens het hemd van het lijf te vragen. Roept u maar!
Vragen kunnen ook - anoniem! - worden ingeleverd bij de Mojo-box bij de infobalie.

Professionalisering in het clubcircuit: Management van veranderingsprocessen

Vrijdag - 15.00 uur - Tillizaal

Workshopleiders:

Veel poppodia streven sinds jaren naar professionalisering van de organisatie. Die ambitie heeft zich vaak vertaald in het inzetten van meer beroepskrachten en veel minder in de structurering van de interne communicatie, de formulering van beleid en een perfectionering van het financieel management en marketing. Toch zijn ook deze laatste vormen van professionalisering - vooral omdat er voor de poppodia veel aan het veranderen is - noodzakelijk. Mede omdat het aantal geschikte vrijwilligers zienderogen afneemt blijven de meeste podia streven naar meer beroepskrachten. Deze wens lijkt, gezien de financiële situatie, slechts deels haalbaar. Daarom is een structurele visie op het management van poppodia wellicht prioriteit no. 1.

Uitreiking van de Pop Pers Prijs

Vrijdag - 16.00 uur - Kleine Zaal

Op vrijdag komt in een aantal lezingen en panels de popjournalistiek ruim aan bod. Zo komt zowel de situatie in muziektijdschriften-land aan bod en zullen zowel pop-professor René Boomkens als de redactie van het literaire blad Payola zich buigen over de Nederlandse popjournalistiek. Maar de vrijdag zou de vrijdag niet zijn als deze niet werd afgesloten met de inmiddels traditie geworden uitreiking van de Pop Pers Prijs. Een prijs die, nu alle dinosaurussen uit de popjournalistiek hem reeds op zak hebben, steeds prestigieuzer wordt. Vorig jaar was Martin Bril de verrassende winnaar, met felle kritieken op de keuze van deze journalist van het elitaire Vrij Nederland als gevolg. De Pop Pers Prijs wordt uitgereikt aan een Nederlandstalige schrijver die het afgelopen jaar zijn of haar sporen heeft verdiend door middel van opvallende schrijfprestaties. Hoe wordt de winnaar gekozen? Een selectie gerenommeerde mensen uit de muziekindustrie stelt een lijst samen van mensen die volgens hen voor de prijs in aanmerking komen. Van de meest voorkomende namen wordt een shortlist gemaakt waar een deskundige jury zich over buigt. Zij bekijken tenslotte het materiaal van alle kandidaten en kiezen de uiteindelijke winnaar.

De jury bestond dit jaar uit:


Entertainment is cultuur, cultuur is entertainment

Vrijdag - 17.00 uur - Kleine Zaal

Met:

Is er verschil tussen beide?
Waar ligt de grens dan?
Wordt het niet eens tijd om naar subsidieregelingen en btw-bepalingen te kijken?
Hoe groot is het belang van Nederlandse entertainment voor de export?
En van Nederlandse cultuur?

European music on European festivals (Engelstalig)

Vrijdag - 17.00 uur - Kelder

Voorzitter:

Panelleden (allen lid van Yourope - The European Festival Association): De nationale munteenheden worden weliswaar binnen afzienbare tijd verplicht voor de Euro ingewisseld, maar wat betreft de verschillende popscenes is Europa nog lang geen eenheid, en dat geldt ook voor de grote buitenfestivals die de Europese zomers opluisteren. Sterker nog, de grootste overeenkomst tussen de verschillende Europese popfestivals is dat die nog altijd grotendeels door anglo-amerikaanse acts wordt overheerst. Hoe is het gesteld met de onderlinge contacten van de festivals? Kunnen ze van elkaar leren, zou er iets te zeggen zijn voor uitwisselingen van artiesten en hoe is het gesteld met de speelmogelijkheden van Nederlandse artiesten op de festivals?

De speurtocht naar het alternatief: Aanbodschaarste in het clubcircuit

Vrijdag - 17.00 uur - Blauwe Zaal

Voorzitter:

Panelleden: Grote buitenlandse bands slaan steeds vaker de clubs over en zien meer heil in de 'belangrijke' festivals. Eén keer Lowlands trekt nu eenmaal meer mensen dan 3 weken ronddolen in het clubcircuit. Geen lange tours, slechts 1 dag junk-food, kortom: een rondje Europa kan tegenwoordig in één week. Gevolg is wel dat de clubs een gat in hun programmering zien ontstaan. Hoe deze leemte op te vullen zal een van de belangrijkste uitdagingen voor de komende jaren worden. Te denken valt aan andere stromingen zoals Wereldmuziek, R&B en Comedy, of meer Nederlands talent. En misschien is er in het alternatieve circuit nu meer ruimte voor dance en film? De eigen creativiteit van programmeurs zal steeds meer op de proef gesteld worden. Is het een kwestie van lef of van inventiviteit om de geijkte paden te verlaten?
De leden van het panel hebben hun koers al uitgestippeld en komen met suggesties. Hoe krijgen we de zalen weer vol en kan het bordje 'uitverkocht' binnenkort uit de oude doos?

Meet & greet buitenlandse gasten

Vrijdag - 18.00 uur - Kelder

Tijdens het Noorderslag Seminar zijn - meer dan ooit tevoren - een groot aantal belangrijke buitenlandse gasten aanwezig. Dit heeft onder andere te maken met de participatie van de European Broadcasting Union bij EuroSonic. Daarnaast zijn ook een aantal vertegenwoordigers van Europese festivals als Roskilde, Hulsfred en Arezzo Wave op het Seminar aanwezig. Daarmee is het Seminar een uitstekende gelegenheid om een aantal belangrijke festival- en radioprogrammeurs te ontmoeten: voor uw band of act wellicht heel interessant. Wilt u met deze mensen in contact komen? Dat kan. De buitenlandse gasten van Noorderslag krijgen een speciaal onthaal tijdens de Meet & Greet-borrel. Achterin deze gids staat een lijst met de aanwezige buitenlanders. Wilt u met iemand in contact komen, dan kunt u ook een boodschap achterlaten in hun postvakjes. De postvakjes vindt u bij de infobalie in de Foyer/Middengebied van het Seminar.


Pre-listening party en borrel nieuwe CD Underworld

Vrijdag - 18.00 uur - Tillizaal

[iprecom.gif]