Programma zaterdag 9 januari
VRIJDAG 8 JANUARI 1999
Schrijven over popmuziek: Pop-professor René Boomkens aan het woord (keynote speech)
Vrijdag - 12.00 uur - Kleine Zaal
Op de eerste seminardag komt de Nederlandse popjournalistiek herhaaldelijk aan bod.
Zo worden de ontwikkelingen in Tijdschriftenland onder de loep genomen, geeft het blad Payola een presentatie over
literair schrijven in de popmuziek en wordt voor de vijfde keer de Pop Pers Prijs uitgereikt.
De aftrap van deze dag gebeurt echter door Neerlands eerste Pop-Professor, René Boomkens, die het afgelopen jaar de
leerstoel popmuziek aan de Universiteit van Amsterdam - een initiatief van het Nationaal Pop Instituut en buma - vulde.
Zijn Keynote Speech zal voornamelijk gaan over Schrijven over Popmuziek. Boomkens' functie als pop-professor is -
vooral vanuit de muziekwereld - regelmatig bekritiseerd. Zo zei Cesar Zuiderwijk (Golden Earring): 'Popmuziek hoort niet
op een universiteit, popmuziek komt van de straat' en Henk Westbroek noemde een pop-professor geldverspilling.
Aan de andere kant was bijvoorbeeld Huub van der Lubbe zeer te spreken over de nieuwe leerstoel:
'Popmuziek wordt eindelijk serieus genomen, en terecht.' Aan plannen ontbreekt het Boomkens niet: naast college geven wil
de pop-professor ook onderzoekers bij elkaar brengen, een Nederlands vaktijdschrift oprichten, jaarlijks een popcongres
organiseren en een dialoog op gang brengen tussen journalisten, schrijvers en wetenschappers. Volgens Boomkens moet de
Nederlandse popjournalistiek zeker niet ondergewaardeerd worden. In het buitenland worden schrijvers als Greil Marcus
terecht uiterst serieus genomen, terwijl men volgens Boomkens ook in Nederland veel en mooi over popmuziek schrijft:
de waardering in Nederland blijft er echter vaak bij het buitenland achter.
Concrete (muziek)toepassingen op het internet
Vrijdag - 12.00 uur - Blauwe Zaal
Voorzitter:
- Gerard J. Walhof (hoofd vpro Radio 3 voor 12)
De vpro heeft al vele jaren de naam progressief en vooruitstrevend te opereren. Dit komt soms deels voort uit noodzaak.
Het feit dat vpro Radio 3 tegenwoordig - heel modern! - onder de naam 'Radio 3 voor twaalf' alleen nog via het internet
te beluisteren valt, is namelijk het gevolg van hun 'verbanning' van het tegenwoordig geheel gestroomlijnde Radio 3.
Desalniettemin is de vpro, onder aanvoering van haar frontman Gerard J. Walhof, een waar pleitbezorger van het op nuttige
en concrete manier benutten van het nieuwe medium Internet.
Panelleden:
- Stef van de Ziel (Iprecom)
Het Groningse computerkollektief Iprecom is al sinds jaar en dag verantwoordelijk voor de Internet-site van Noorderslag.
Maar Iprecom wil meer. Zij zal zich gaan specialiseren in het live uitzenden van festivals via het internet.
Te beginnen met dit weekend: speciaal voor de thuisblijvers zal Noorderslag namelijk integraal te volgen zijn via het net.
- Frank Klunhaar (directeur Muziek Netwerk Nederland)
Pas sinds het afgelopen jaar op het net, is Muziek Netwerk Nederland qua omvang een van de grootste Nederlandse muziek-sites.
In feite gaat het hier om een kolossale databank met gegevens over muziek in Nederland. Aan de site zijn bovendien diverse
toepassingen en uitbreidingen gekoppeld die het net nou juist zo'n voorsprong op traditionele media geven.
Een voorbeeld? De e-zines, concertagenda, nieuwtjes, recensies en adressenlijsten zijn gratis toegankelijk, maar met een
abonnement op mnn krijgt men ook toegang tot 360.000 cd's, 25.000 geluidseffecten en 65.000 jingles. Frank Klunhaar was
voorheen werkzaam bij emi.
- Diederik Hoekert (initiatiefnemer Music Net Wizzards)
Diederik Hoekert startte afgelopen najaar zijn Music Net Wizards, een site waar veel kleine, nog wat onbekendere groepen
hun muziek kunnen aanbieden. De geïnteresseerde bezoeker kan - binnenkort - alhier zelf een mooie compilatie samenstellen
en - nu nog per post - thuis laten bezorgen.
- Juliette Jonkers (juriste buma)
Als er één onderwerp is dat iedereen bezighoudt met betrekking tot de pijlsnelle ontwikkelingen van het internet, dan is
het wel de rechtenkwestie. Ontvangt de rechtmatige auteur/eigenaar van tekst, foto of muziek nog wel een vergoeding als
alles maar heen en weer schiet door cyberspace? Met name bij een auteursrechten-organisatie als buma volgt men één en
ander met argusogen. buma-rechtenspecialiste Juliette Jonkers zal in zijn algemeenheid, maar ook specifiek ten aanzien van
de vanmiddag besproken initiatieven haar licht laten schijnen op de 'mitsen en maren'. Muziektoepassingen op het internet
zijn jarenlang onderwerp geweest van een overvloed aan vage toekomstplannen, luchtkastelen en mooie beloften. Nu zaken als
e-commerce en mpeg3 in de muziekindustrie gemeengoed zijn, wordt het tijd de werkelijke stand van zaken op een rijtje te
zetten. Geen gênante presentatie waarbij op het moment suprème de provider het laat afweten, maar een uiteenzetting waarbij
een aantal kleine en grote initiatieven werkelijk bewijst dat concrete (muziek)toepassingen op het internet geen oude wijn
in nieuwe zakken hoeft te betekenen. Daarnaast mag duidelijk zijn dat muziek op internet veel consequenties heeft voor
auteursrechtenorganisaties als buma. Op dit moment wordt door buma een bescheiden vergoeding gerekend voor het in Nederland
op een website zetten van muziek, waarbij benadrukt wordt dat dit slechts een 'tijdelijke oplossing' is.
Het panel wordt naast de initiatiefnemers gecompleteerd door Juliette Jonkers (rechtenspecialiste bij buma). Zij houdt de
juridische kant van (muziek)toepassingen op de electronische snelweg onder de loep.
CJP en poppodia: Nieuwe mogelijkheden tot structurele samenwerking
Vrijdag - 12.00 uur - Tillizaal
Workshopleiders:
- Rob van Dam (bestuurslid vnp/consultant U-pop)
- Jos Schuring (directeur cjp)
In november heeft cjp een voorstel gedaan aan de Vereniging Nederlandse Poppodia voor meer samenwerking in de toekomst.
Cjp-directeur Jos Schuring zal dit voorstel vanuit zijn organisatie toelichten en uitleggen hoe hij structureler en beter
geprofileerd aandacht wil besteden aan poppodia. Zo wil hij samen met de podia ingaan op de mogelijkheden van direct mail.
Een aantal podia heeft reeds met het cjp in experimentele vorm gebruik gemaakt van dit marketinginstrument. Deze voorbeelden
zullen nader worden toegelicht.
De uitdagingen van artist development
Vrijdag - 13.30 uur - Kleine Zaal
Voorzitter:
- Marc Stakenburg (presentator kro)
Al jaren het gezicht of, beter gezegd, de stem van kro's Leidsekade Live.
Panelleden:
- Tim van Rongen (manager/boeker Agents After All)
Tim van Rongen is bedenker en uitvoerder van Pepsi-Pop, een Pittig Popconcert en manager van soapsterren en tienerartiesten.
Met name Pepsi-Pop wordt door velen gezien als dé manier om een nieuwe (pop-)act onder de aandacht van een groot publiek te
brengen.
- Menno Timmerman (A&R manager Warner Music)
Menno Timmerman is als A&R Manager verantwoordelijk voor de ontdekking en signing van Ilse DeLange. Een interessant verhaal,
Menno vertelt hoe hij deze artiest (zo snel) in de markt heeft gezet.
- Jan van Dingstee (manager Mojo Talent)
Jan van Dingstee was eerder werkzaam als A&R manager bij bmg, nu is hij onder meer manager van Skik en Voices in Motion. Twee
zeer verschillende artiesten die een totaal andere benadering behoeven.
- Lucas Slegtenhorst (A&R manager Roadrunner)
Als A&R manager bij Roadrunner is hij medeverantwoordelijk voor het succes van Junkie XL, maar begeleidde hij tevens
Daniella's Daze. De één werd een succes, de ander werd niet wat men ervan verwachtte. Slegtenhorst legt uit.
- Paul Zijlstra (A&R manager Polydor)
Polydor A&R Paul Zijlsta is onder meer verantwoordelijk voor de signings van de Treble Spankers, Skik, Voices in Motion en
Dyzack. Vier artiesten met een totaal ander doelgroep, hoe pakt hij dat aan?
Naast de primaire basis van een popartiest, de muziek, wordt de laatste jaren steeds meer aandacht besteed aan het misschien
wel even belangrijke artist development. In de platenindustrie wordt meer en meer gedacht in termen als een beleidsplan dat
rondom een bepaalde artiest wordt opgetrokken om zijn of haar carrière van A tot Z vorm te geven. Welk ontwikkelingsproces
moet een artiest doormaken om tot het gewenste eindresultaat te komen? Veel meer dan alleen de make-up van Kiss, de danspassen
van de Spice Girls of de ontblote torso's van de Backstreet Boys betekent artist development dat de artiest begeleid moet
worden om op het juiste moment zijn of haar 'slag te slaan'. En daarbij wordt vaak in stappen gedacht die kunnen bijdragen tot
een succesvolle en meer geplande toekomst van de artiest.
Een greep uit het handboek van de artist-developper:
- Visie en timing: 'timing is vaak crucialer dan het liedje'.
- Styling en stage performance: het image van de artiest moet consistent doorgevoerd worden, zowel op als buiten het podium.
- Media en communicatie: hoe en wanneer treedt een artiest naar buiten in de media.
- Evaluatie: wat hebben we geleerd voor de volgende release?
Een introductie in de wereld die Artist Development heet.
Rumoer in muziekbladenland: Fusies, restyles, sterfgevallen en geboorten
Vrijdag - 13.30 uur - Blauwe Zaal
Voorzitter:
- Jan van der Plas (free-lance journalist voor o.a. Music Maker en Fret)
Jan van der Plas, journalist en afgestudeerd communicatiewetenschapper, is wellicht het bekendst van zijn thuiswerkpagina's
in Music Maker. Door de jaren heen schreef hij echter ook regelmatig voor Oor, Fret, Samson All Areas en diverse andere bladen.
Dit maakt hem tot een breed ingevoerd kenner van de wereld der Nederlandse muziekbladen.
Panelleden:
- Paul Evers (hoofdredacteur Oor)
Paul Evers is al weer vele jaren 'the man in charge' bij Neerlands toonaangevende muziekblad Oor, tevens met ruim een
straatlengte voorsprong marktleider in Nederland. Door de jaren heen onderging het inmiddels 27 jaar bestaande tijdschrift
menigmaal een opfrisbeurt. De laatste 'restyling' dateert van nog maar enkele maanden geleden.
- Frank van den Bold (uitgever Update/Bassic Groove)
Jarenlang was Frank van den Bold hoofdredacteur van het in dance-muziek gespecialiseerde Bassic Groove. Met het eveneens
op dance gefocuste Update streden zij geruime tijd om de hegemonie in dat muzieksegment. Heel verrassend eindigde hun
oneindige gelijkspel dit najaar in een fusie.
- Joop Mestrom (hoofdred. Rocksound)
Nieuwkomer en 'opvuller' van het afgelopen zomer door Watt achtergelaten gat in het wat steviger rocksegment is Rocksound.
Niet helemaal nieuw overigens want het blad is een broertje van het Franse Rocksound, aldaar één van de grotere bladen.
Rocksound profileert zich maandelijks door het mee-sealen van een compilatie-cd bij het tijdschrift. Joop Mestrom deed
eerder van zich spreken als hoofdredacteur van High Times en - weliswaar maar kort - Zin.
- Bart van Kuyk (onderzoeker jongerenmarketingbureau Combat)
Jarenlang verrichtte Bart van Kuyk onderzoek naar de leefwereld, vrijetijdsbesteding en interesses van jongeren bij het
gerenommeerde marktonderzoeksbureau Interview. Tegenwoordig werkt Van Kuyk voor Combat, een communicatie-adviesbureau
gespecialiseerd in kinderen, jongeren en jongvolwassenen.
- Jacomine van Veen (trendconsultant/hoofdredactrice Trend Alert)
Jacomine van Veen is trend-consultant bij Trend Alert. Zij geeft leiding aan deze unit van de Grey Communication Group,
een groot reclame-adviesbureau. Tevens is zij hoofdredactrice van het door hen uitgegeven marketingtijdschrift Trend Alert.
Jacomine is gespecialiseerd in het analyseren van toekomstige ontwikkelingen en trends in het doen en denken van doelgroepen.
Zelden keek deze muziektijdschriftenbranche terug op zo'n veelbewogen jaar. De feiten: Watt en Samson All Areas legden het
loodje, terwijl Rocksound, Slam, Samsonic en Live XS nieuwkomers op de markt zijn. Daarnaast zag Oor blijkbaar het jaar 2000
eng snel dichtbij komen en besloten Bassic Groove en Update met elkaar verder te gaan. Het standaard 'interview met band' is
niet voldoende om de lezer vast te houden, laat staan om nieuwe lezers te trekken. Het publiek is op zoek naar iets nieuws;
Lifestyle is wat de bladen ze bieden. Maar of dit de oplossing is? Is Nederland wel groot genoeg voor een tiental muziekbladen?
Zitten ze elkaar niet in de weg? In dit panel zullen een aantal bladenmakers en marketingdeskundigen pogen orde in de ontstane
chaos te brengen.
VNP: Presentatie festivalpoot
Vrijdag - 13.30 uur - Tillizaal
Nu de vnp in 5 jaar zijn bestaansrecht heeft bewezen en ook in gereguleerd Nederland goed op de kaart staat, wil zij haar
werkterrein gaan uitbreiden. Zo bestaat er grote verwantschap tussen de activiteiten van poppodia en popfestivals, dus het
lag al in de lijn der verwachtingen dat de VNP een aparte divisie 'festivals' in het leven zou roepen. Op het gebied van
belangenbehartiging richting ministeries en overleg met organisaties als buma, npi, sena en Ticketservice kan de vnp tenslotte
ook voor festivals een functie vervullen. Wellicht van groter belang is de mogelijkheid om door middel van een regelmatig
onderling overleg kennis en ervaring gemeenschappelijk te maken op het gebied van: personeelsbeleid, btw, sponsoring, het
aanbod van artiesten, concept-ontwikkeling, financiering, internationale organisatie etc. Ook wil het vnp proberen om een
gecoördineerde festival-agenda van de grond te krijgen. Een aantal festivals hebben inmiddels hun interesse getoond:
Conincx Pop, Lowlands, Metropolis, Mundial, Parkpop, Racism Beat It, Straatfestival Vlissingen, Vondelpark Openluchttheater,
ZH-Pop Unie: Wantijpop/Popjacht/Supersupertrio. Van deze festivals zijn een aantal aanwezig om de plannen samen met de vnp
toe te lichten en te bespreken met andere geïnteresseerde festivals.
Ontboezemingen uit de wereld van de entertainment-advocatuur
Vrijdag - 13.30 uur - Kelder
Voorzitter:
- Willem Venema (Double You Concerts)
Panelleden:
- Mr. A.J. van der Marel
Mr. Arend Jan van der Marel, verbonden aan het kantoor Boekel De Nerée te Amsterdam is gespecialiseerd in ondernemingsrecht
en entertainmentrecht. Met name op muziekgebied heeft hij veel te maken met artiesten en de muziekindustrie uit binnen- en
buitenland.
- Mr. M.T.M. Koedooder
Kalff Katz & Koedooder is een advocatenkantoor dat geheel gespecialiseerd is in dienstverlening aan de creatieve branches,
waaronder de muziekbranche. Margriet T.M. Koedooder is daarnaast mede-auteur van de jaarlijkse Praktijkgids Artiest & Recht,
medewerkster van het blad Entertainment, mede-auteur van de Klankrechtwijzer en de Rechtwijzer voor Theater en tenslotte
bestuurslid van de stichting Entertainmentgroep.
- Mr. E.A.P. Engels (Goudsmit & Branbergen Advocaten)
Mr. E.A.P. Engels (52) is al sinds 1971 advocaat, na zijn studie rechten aan de uva heeft hij zich gespecialiseerd in
auteurs-, media-, en mededingingsrecht.
- Mr. M. Bunders
Mr. Marcel Bunders (36) is werkzaam bij Hellingman Bunders Advocaten te Amsterdam. Hij heeft inmiddels 14 jaar ervaring
als entertainment-advocaat. Zo werkt Marcel Bunders onder meer voor platenmaatschappijen, muziekuitgevers, artiesten,
concertorganisatoren, televisieproducenten, omroeporganisaties en bijvoorbeeld merchandising-firma's.
- Mr. B.G.R.M. van Hellenberg Hubar
Bob Hubar is 20 jaar werkzaam als adviseur voor musici, schrijvers en anderen. In het verleden heeft hij zich in principe
altijd beziggehouden met de ondersteuning van jong talent naar de platenmaatschappij. Daarnaast leidt Hubar een bescheiden
productiemaatschappij waarmee hij speelfilms produceert en zakelijk ondersteunt.
In de Verenigde Staten, het land waar popmuziek meer dan waar ook big business is, is de entertainment-advocaat vaak de spin
in het web tussen alle partijen. Artiest, manager, platenmaatschappij, publisher of concertlokatie; er worden zelfs over de
kleinste futiliteiten nog geen beslissingen genomen zonder dat daar een heel leger aan lawyers overheen is gegaan. In de
Nederlandse muziekbranche waren we vooralsnog gewend wat relaxter met elkaar om te gaan. De entertainment-advocatuur bestond
ook hier weliswaar al jaren, maar concentreerde zich met name op de media-branche. De afgelopen jaren neemt echter ook hier
de rol van de advocaat binnen de muziekbranche hand over hand toe. Een keur aan specialisten houdt zich tegenwoordig bezig met
contracten, sample- en rechtenproblematiek, plagiaat, naamsrecht, vergunningen en tal van andere juridisch getinte aangelegenheden.
De entertainment-advocatuur is daarbij voor de buitenwereld nog steeds een met enige achterdocht aanschouwde aangelegenheid:
Men schrikt allereerst terug van de kosten, maar ook van de mogelijke im- en complicaties zoals een mogelijke gang naar de
rechtszaal, om het nog maar niet te hebben over het 'strak in het pak'-imago van de gemiddelde advocaat. Een keur aan gepokt
en gemazelde entertainment-advocaten zal daarom tijdens deze editie van het Noorderslagseminar pogen alle vooroordelen te
tackelen en een - soms spectaculair - kijkje in de keuken van dat zogenaamde snelle pakken-métier te geven door middel van
voorbeelden en anekdotes uit het verleden.
Presentatie: Respons door Signo & S
Vrijdag - 13.00 en 14.30 uur - Tillizaal
Respons is een door Signo & S Organisatieadviezen ontwikkeld marketinginformatiesysteem voor poppodia. Uitgangspunt wordt
gevormd door een bezoekregistratiesysteem. Dit systeem is gebaseerd op registratie van bezoekers met behulp van een
barcodepasje. Het biedt onder andere de mogelijkheid een volledig overzicht te krijgen van (sociografische gegevens van)
bezoek, muzikale voorkeur, bezoekfrequentie, koppeling van financiële gegevens aan activiteiten, realiseren van interne
kengetallen, bestedingspatroon en natuurlijk een van de voornaamste functies; uitgebreide mogelijkheden voor zeer gerichte
direct mailing, gedetailleerde bezoekersprofielen en segmentering van de doelgroep. Het programma heeft ook voordelen voor
de interne organisatie. Zo kunnen bijvoorbeeld programmaoverzichten, personeelsgegevens en medewerkersroosters op diverse
manieren gekoppeld, geraadpleegd en uitgedraaid worden. Respons is ontwikkeld in samenwerking met de vnp, het Patronaat
in Haarlem, Hedon in Zwolle en Para in Breda. Tijdens Noorderslag zal een prototype worden gedemonstreerd en krijgt u de
gelegenheid om het programma zelf uit te proberen, vragen te stellen en advies te geven voor verdere ontwikkeling. Het
prototype van Respons is genomineerd voor de 'Stimuleringsprijs Kennisvernieuwing' van de Kamer van Koophandel West-Brabant.
De spelregels voor een goed cont(r)act - Boekers en programmeurs aan het woord
Vrijdag - 13.30 uur - Marathonzaal
Voorzitter:
- Mr. Dirk Giltay Veth (advocaat bij Van Emstede & Heijbroek advocaten)
Dirk Giltay-Veth heeft zich gespecialiseerd in contractuele adviezen op het gebied van muziek. Hij is dagelijks bezig met
bands, boekers, platenmaatschappijen en zalen en heeft een ervaren kijk op de problemen tussen boekers en programmeurs.
Panelleden:
- Ruud Visser (directeur lvc)
Ruud Visser is directeur van poppodium lvc in Leiden. Hij komt bij veel boekingen nogal wat misverstanden tegen en pleit
voor betere afspraken tussen zaal en boeker.
- Rob Berends (boeker Paperclip)
Bij zijn werk als boeker bij Paperclip poogt Rob Berends met een duidelijke omschrijving van interesse, optie en boeking
misverstanden te voorkomen. Of dit in de praktijk ook lukt zal Berends aan de hand van een aantal voorbeelden duidelijk maken.
- Arnold Wegner (boeker Tornado Concerts)
Arnold Wegner boekt bij Tornado Concerts zowel Nederlandse als buitenlandse bands. Zijn ervaring leert dat ook een contract
niet altijd garant staat voor een soepele gang van zaken. Daarnaast kan hij het verschil, voor zover aanwezig, van het boeken
van Nederlandse en buitenlandse bands toelichten.
- Jan Renders (programmeur Fenix)
Het Sittardse podium Fenix heeft een moeilijke tijd achter de rug. Na een najaar vol afzeggingen is programmeur Jan Renders
het zat. Hij is op zoek naar een manier om op een kleiner podium toch de interessante acts te krijgen en vooral vast te houden.
- Jeps Salfischberger (boeker The Book King)
Muzikant, workshop-presentator, journalist en boeker Jeps Salfischberger heeft vele gezichten. Deze alleskunner is van
mening dat een duidelijke communicatie veel problemen bij het boeken kan voorkomen.
De afspraken in het clubcircuit omtrent het boeken van bands worden meestal gemaakt door de programmeur van de zaal en de boeker van de gewenste band. Ervaren
programmeurs krijgen in de loop der jaren meer en meer met dezelfde boekers te maken en hun relatie loopt - in de meeste
gevallen - steeds vlotter. Toch wordt nog steeds wel eens uit het oog verloren dat men uiteindelijk een zakelijke overeenkomst
met elkaar aangaat. Wat nu als de band niet komt opdagen terwijl het contract ook nog niet binnen is? Beide partijen kunnen
dan alleen terugvallen op de onderling gemaakte mondelinge afspraak. Tussen de boeker en programmeur die weten wat ze aan elkaar
hebben, zal zo'n conflict niet ontaarden in een hooglopende ruzie. Maar als men niet kan terugvallen op een vertrouwelijke -
wellicht amicale - basis, als zo'n conflict bovendien grote financiële gevolgen heeft, wat zijn dan de consequenties? In dit
panel komen zowel boekers als programmeurs aan het woord. Zij nemen - met entertainment advocaat Dirk Giltay-Veth als scheidsrechter -
de spelregels voor een goed cont(r)act met elkaar door.
'Sla je slag', Een routebeschrijving door subsidieland
Vrijdag - 13.30 uur - Grijze Zaal
Anne-Marie R. Klijn is advocaat en werkzaam bij Boekel De Nerée Advocaten te Amsterdam. Als voorzitter van de Sectie Overheidspraktijk
valt onder andere het terrein van economische ordening (subsidies) onder haar afdeling. Ze krijgt dus regelmatig te maken met
subsidies en rechten en plichten van burgers en overheid. Anne-Marie Klijn wordt tijdens de lezing bijgestaan door Ellen Boersma,
eveneens advocaat bij Boekel De Nerée. De uitdrukkingen 'door de bomen het bos niet meer zien' alsmede 'het zoeken naar een speld in
een hooiberg' zijn uitstekend van toepassing op het Nederlandse subsidiebeleid. Tot voor kort waren veel subsidiestromen nauwelijks
wettelijk gereguleerd en waren de bestaande regelingen vaak onvolledig. De nieuwe regulering met betrekking tot subsidies in de
Algemene Wet Bestuursrecht per 1 januari 1998 heeft hierin verandering gebracht: inmiddels kan het subsidie-instrument
doeltreffender worden gebruikt en zijn de wederzijdse rechten en plichten van subsidiegever en -ontvanger een stuk duidelijker.
Anne-Marie R. Klijn zal proberen enkele juridische en praktische/informatieve kanten van subsidiekwesties te verhelderen en in
te gaan op bovengenoemde rechten en plichten. Tevens behandelt zij hoe de subsidieaanvrager tegen een eventuele subsidieweigering
kan opkomen en hoe aan de andere kant de subsidieverlener kan terugvallen op de zogenaamde 'deskundigen advisering': deze beoordeelt
of er voldoende aanleiding bestaat om een subsidie te verlenen of te continueren. Tenslotte komt aan bod bij welke gemeentelijke,
provinciale en zelfs Europese fondsen een subsidie kan worden aangevraagd ten behoeve van popevenementen. Wie kan de aanvraag doen,
wat moet in de aanvraag staan en waaruit bestaan de subsidies?
Aansluitend hierop in de Grijze Zaal presentaties van verschillende fondsen, zie: 'Hoe krijg ik geld los?'
Literair schrijven over popmuziek
Vrijdag - 15.00 uur - Kelder
Met:
- Pieter Steins (nrc)
- Martin Bril (Vrij Nederland)
- Roel Bentz van de Berg (nrc/vpro)
- Thomas Verbogt
Popmuziek heeft een nieuw slag schrijvers voortgebracht voor wie de muziek bij uitstek ook de bewogen beweger is van hun pen.
Popmuziek als ritme en adem van zowel inhoud als stijl. Maar is het nodig en zinvol om 'literair' te willen schrijven over
popmuziek? Is er een publiek voor een tijdschrift als Payola, en waarin onderscheidt het zich van 'reguliere' popjournalistiek?
Of moet Payola toch journalistieker?
Trendwatching: Zomer 2000
Vrijdag - 15.00 uur - Blauwe Zaal
Met:
Promostyl is een trendburo dat in 1966 is opgericht. Het hoofdkantoor bevindt zich in Parijs; daarnaast zijn in New York,
Tokio, Sydney, Londen, Barcelona en een aantal andere steden kantoren van Promostyl te vinden: een netwerk dat nauw samenwerkt.
Doelstelling van Promostyl is wereldwijd culturele en maatschappelijke stromingen te signaleren, te analyseren en te groeperen
om de mode, design, grafische wereld en alle ondernemingen die communiceren, ontwerpen en produceren, te adviseren. Trends
worden namelijk niet bedacht maar ontstaan vanuit de behoefte van de mens. De analyse wordt samengesteld uit film, tv, muziek,
sport, literatuur, design en theater.
Mojo achter de tafel, roept u maar!
Vrijdag - 15.00 uur - Kleine Zaal
Gespreksleider:
- Fer Abrahams (producer akn, Radio 3fm)
Achter de tafel:
- Wanda Bommer (nl-boeker)
- Henkjan Onnink (nl-boeker)
- Wilbert Mutsaers (manager)
- Robert van Ommen (boeker/promotor)
- John Mulder (productiemanager)
Er wordt in Nederland zowel publiekelijk als binnenskamers regelmatig gemopperd over Mojo: over de zogenaamde onverschilligheid
van het grote boekingskantoor in Delft en over de 'monopoliepositie in Nederland'. Borrelpraat of zinnig commentaar? Is 's
lands grootste boekingskantoor en promotor niet per definitie al een gemakkelijk doel? Aan tafel zitten een aantal medewerkers
van Mojo die graag een en ander willen uitleggen en die met liefde een paar misverstanden uit de wereld willen helpen. Aan u
de kans hen eens het hemd van het lijf te vragen. Roept u maar!
Vragen kunnen ook - anoniem! - worden ingeleverd bij de Mojo-box bij de infobalie.
Professionalisering in het clubcircuit: Management van veranderingsprocessen
Vrijdag - 15.00 uur - Tillizaal
Workshopleiders:
- Gertjan Sweep (directeur Simplon)
- Niek van der Sprong (directeur Hedon)
Veel poppodia streven sinds jaren naar professionalisering van de organisatie. Die ambitie heeft zich vaak vertaald in het
inzetten van meer beroepskrachten en veel minder in de structurering van de interne communicatie, de formulering van beleid
en een perfectionering van het financieel management en marketing. Toch zijn ook deze laatste vormen van professionalisering -
vooral omdat er voor de poppodia veel aan het veranderen is - noodzakelijk. Mede omdat het aantal geschikte vrijwilligers
zienderogen afneemt blijven de meeste podia streven naar meer beroepskrachten. Deze wens lijkt, gezien de financiële situatie,
slechts deels haalbaar. Daarom is een structurele visie op het management van poppodia wellicht prioriteit no. 1.
Uitreiking van de Pop Pers Prijs
Vrijdag - 16.00 uur - Kleine Zaal
Op vrijdag komt in een aantal lezingen en panels de popjournalistiek ruim aan bod. Zo komt zowel de situatie in muziektijdschriften-land
aan bod en zullen zowel pop-professor René Boomkens als de redactie van het literaire blad Payola zich buigen over de Nederlandse
popjournalistiek. Maar de vrijdag zou de vrijdag niet zijn als deze niet werd afgesloten met de inmiddels traditie geworden
uitreiking van de Pop Pers Prijs. Een prijs die, nu alle dinosaurussen uit de popjournalistiek hem reeds op zak hebben, steeds
prestigieuzer wordt. Vorig jaar was Martin Bril de verrassende winnaar, met felle kritieken op de keuze van deze journalist
van het elitaire Vrij Nederland als gevolg. De Pop Pers Prijs wordt uitgereikt aan een Nederlandstalige schrijver die het
afgelopen jaar zijn of haar sporen heeft verdiend door middel van opvallende schrijfprestaties. Hoe wordt de winnaar gekozen?
Een selectie gerenommeerde mensen uit de muziekindustrie stelt een lijst samen van mensen die volgens hen voor de prijs in
aanmerking komen. Van de meest voorkomende namen wordt een shortlist gemaakt waar een deskundige jury zich over buigt. Zij
bekijken tenslotte het materiaal van alle kandidaten en kiezen de uiteindelijke winnaar.
De jury bestond dit jaar uit:
- Mir Wermuth - voorzitter (Media Direction Nederland, bestuurslid Nationaal Pop Instituut)
- Paul Scheffer (publicist Nrc Handelsblad)
- Cor Schlösser (directeur Melkweg, voorzitter Nationaal PopInstituut)
Entertainment is cultuur, cultuur is entertainment
Vrijdag - 17.00 uur - Kleine Zaal
Met:
- Maarten Steinkamp (managing director bmg)
Begon zijn carrière onderaan de spreekwoordelijke ladder als perspromotor bij rca en werd via jobs als international
marketing manager bmg UK en marketing director emi Music benoemd tot managing director bij bmg Benelux. Het uitgaanspubliek in
Escape kan hem nog regelmatig als DJ aantreffen...
- Peter Kors (Exportbevorderings- en Voorlichtingsdienst Ministerie van Economische zaken)
Peter Kors ontwikkelt in overleg met het bedrijfsleven en brancheorganisaties strategische plannen om bepaalde exportmarkten
te tackelen.
- Gabriël Oostvogel (directeur Dr Anton Philipszaal Den Haag)
Had ooit een eigen architectenbureau in Amsterdam, presenteerde Muziek Vandaag op Radio 4, componeerde muziek voor enkele
tv-series en maakte als vocalist enkele CD's met professionele gezelschappen. Behalve directeur van de Dr Anton Philipszaal
tevens voorzitter van de Stichting Directies van Haagse podia en Gezelschappen en als pianist, trompettist en zanger actief
in twee bands.
- Cor Witbraad (directeur Cultuur Sociaal buma/stemra)
Eerder verantwoordelijk voor de relatie tussen buma/stemra en de aangesloten auteurs en voor relaties met het buitenland.
- Jaap van Beusekom (directeur Nationaal Pop Instituut)
Maakte vijf elpees met het legendarische ccc Inc, en is op onder andere de vijfsnarige banjo en dobro gastmusicus op vele
elpees en CD's. Sinds 1978 directeur van de Stichting Popmuziek Nederland, dat in 1997 werd omgedoopt tot Nationaal Pop
Instituut, en 16 jaar lang bestuurslid bij Paradiso.
- Paul Solleveld (directeur nvpi)
Maakte in het verleden met zijn groep PS en the Footnotes diverse singles. Werkte 8 jaar bij buma/stemra als jurist en is
sinds 1992 werkzaam bij de nvpi. In de groep The Industry is zijn stem en gitaarspel nog regelmatig te beluisteren.
Is er verschil tussen beide?
Waar ligt de grens dan?
Wordt het niet eens tijd om naar subsidieregelingen en btw-bepalingen te kijken?
Hoe groot is het belang van Nederlandse entertainment voor de export?
En van Nederlandse cultuur?
European music on European festivals (Engelstalig)
Vrijdag - 17.00 uur - Kelder
Voorzitter:
- Bernard Batzen (Azimuth Productions, Frankrijk)
Batzen was voorheen artistiek directeur van Midem en manager van Mano Negra en leidt een boekingsbureau in Frankrijk
Panelleden (allen lid van Yourope - The European Festival Association):
- Klaus Maack (managing director Contour, Duitsland)
- Claudio Trotta (managing director Barley Arts, Italy)
- Gunnar Lagerman (festival promotor Rockparty/Hultsfred Festival, Zweden)
- Christof Huber (Open Air St. Gallen, Zwitserland)
- Leif Skov (festival manager Roskilde, Denemarken)
De nationale munteenheden worden weliswaar binnen afzienbare tijd verplicht voor de Euro ingewisseld, maar wat betreft de
verschillende popscenes is Europa nog lang geen eenheid, en dat geldt ook voor de grote buitenfestivals die de Europese
zomers opluisteren. Sterker nog, de grootste overeenkomst tussen de verschillende Europese popfestivals is dat die nog altijd
grotendeels door anglo-amerikaanse acts wordt overheerst. Hoe is het gesteld met de onderlinge contacten van de festivals?
Kunnen ze van elkaar leren, zou er iets te zeggen zijn voor uitwisselingen van artiesten en hoe is het gesteld met de
speelmogelijkheden van Nederlandse artiesten op de festivals?
De speurtocht naar het alternatief: Aanbodschaarste in het clubcircuit
Vrijdag - 17.00 uur - Blauwe Zaal
Voorzitter:
- Pim Jonker (directeur 't Paard)
't Paard in Den Haag is een van de toonaangevende podia van Zuid-Holland. Het podium zal binnenkort ingrijpend verbouwd worden,
met - onder andere - een grotere capaciteit als gevolg.
Panelleden:
- Peter Weening (programmeur Vera)
Peter Weening heeft bij Vera sinds jaar en dag een eigen koers gevaren en daarmee een vast en loyaal publiek opgebouwd. Het
podium heeft een invloedrijke eigen muziekkrant met een fors verspreidingsgebied en weet mede via dat medium het publiek goed
te bereiken en informeren.
- Harry Hamelink (programmeur Nighttown)
Harry Hamelink past zijn programma duidelijk aan naar de wensen van de verschillende subculturen in de Rotterdamse regio.
Nighttown heeft een sterke eigen identiteit, maar luistert ook naar de geluiden van de bezoeker. De programmamix die hieruit
ontstaat is dè kracht van deze zaal.
- Carlos van Hijfte (boeker Mojo Concerts)
Met jarenlange ervaring bij Mojo boekt Carlos van Hijfte zowel kleine bands in clubs, als grote acts in stadions. Hij komt de
problematiek van het afnemende buitenlandse aanbod voor de clubs dagelijks tegen en verklaart hoe deze ontstaat.
- Robert Schaeffer (programmeur speciale projecten Effenaar)
Het feit dat de Effenaar een functie heeft gecreëerd onder de noemer 'programmeur speciale projecten' geeft aan dat dit
Eindhovense podium bewust op zoek is naar alternatieven voor de traditionele bandprogrammering. Aan Robert Schaeffer de taak
om het 'traditionele aanbod' aan te vullen.
Grote buitenlandse bands slaan steeds vaker de clubs over en zien meer heil in de 'belangrijke' festivals. Eén keer Lowlands
trekt nu eenmaal meer mensen dan 3 weken ronddolen in het clubcircuit. Geen lange tours, slechts 1 dag junk-food, kortom:
een rondje Europa kan tegenwoordig in één week. Gevolg is wel dat de clubs een gat in hun programmering zien ontstaan. Hoe
deze leemte op te vullen zal een van de belangrijkste uitdagingen voor de komende jaren worden. Te denken valt aan andere
stromingen zoals Wereldmuziek, R&B en Comedy, of meer Nederlands talent. En misschien is er in het alternatieve circuit nu meer
ruimte voor dance en film? De eigen creativiteit van programmeurs zal steeds meer op de proef gesteld worden.
Is het een kwestie van lef of van inventiviteit om de geijkte paden te verlaten?
De leden van het panel hebben hun koers al uitgestippeld en komen met suggesties. Hoe krijgen we de zalen weer vol en kan het
bordje 'uitverkocht' binnenkort uit de oude doos?
Meet & greet buitenlandse gasten
Vrijdag - 18.00 uur - Kelder
Tijdens het Noorderslag Seminar zijn - meer dan ooit tevoren - een groot aantal belangrijke buitenlandse gasten aanwezig. Dit
heeft onder andere te maken met de participatie van de European Broadcasting Union bij EuroSonic. Daarnaast zijn ook een aantal
vertegenwoordigers van Europese festivals als Roskilde, Hulsfred en Arezzo Wave op het Seminar aanwezig. Daarmee is het Seminar
een uitstekende gelegenheid om een aantal belangrijke festival- en radioprogrammeurs te ontmoeten: voor uw band of act wellicht
heel interessant. Wilt u met deze mensen in contact komen? Dat kan. De buitenlandse gasten van Noorderslag krijgen een speciaal
onthaal tijdens de Meet & Greet-borrel. Achterin deze gids staat een lijst met de aanwezige buitenlanders. Wilt u met iemand in
contact komen, dan kunt u ook een boodschap achterlaten in hun postvakjes. De postvakjes vindt u bij de infobalie in de
Foyer/Middengebied van het Seminar.
Pre-listening party en borrel nieuwe CD Underworld
Vrijdag - 18.00 uur - Tillizaal