Programma vrijdag 8 januari
ZATERDAG 9 JANUARI 1999
De noodzaak van international exploitation: De ervaringen van Tony Berk (keynote speech)
Zaterdag - 12.30 uur - Kleine Zaal
Tony Berk ontving vorig jaar als eerste de nieuwe onderscheiding 'De Veer'.
Deze prijs wordt tijdens het Trade Dinner uitgereikt aan 'de belangrijkste
zakenman of zakenvrouw uit de Nederlandse muziekindustrie'. Tijdens zijn
speech kreeg Berk alle genodigden muisstil toen hij zijn hart luchtte over
het feit dat de Nederlandse muziekindustrie op het gebied van international
exploitation werkelijk nog in de kinderschoenen stond.
Binnen Nederland is wel bekend hoe je een artiest moet promoten. We kennen
de juiste kanalen en de resultaten van de promotionele activiteiten. Buiten
de landsgrenzen staan we echter nog (veel) te vaak voor raadsels. Tony Berk
deed daarom vorig jaar een dringende oproep aan alle collega's om hier
flink aan te gaan werken.
Inmiddels zijn we een jaar verder en heeft met name Berk een uiterst
leerzaam jaar achter de rug. Met Anouk heeft hij bijna dagelijks ervaringen
opgedaan in verre oorden en zijn dankzij de Haagse zangeres een paar
lantaarns gaan branden op de nog onbekende buitenlandse wegen.
Sponsoring: Het moet wel van twee kanten komen
Zaterdag - 12.30 uur - Blauwe Zaal
Voorzitter:
- Joost Driessen (directeur/uitgever I-Mediate)
Sinds jaar en dag enthousiast panelvoorzitter tijdens het Noorderslag-seminar.
Dit keer heeft hij een onderwerp onder zijn hoede waar hij vanuit zijn achtergrond
veel affiniteit mee moet hebben: de koppeling van cultuur, entertainment en commercie.
Panelleden:
- Wim Warmer (directeur Kunst & Meerwaarde)
De betrekkelijk nieuwe regeling Kunst en Meerwaarde verdubbelt
sponsorbedragen als er sprake is van een nieuwe sponsor voor een evenement
in de culturele sector.
- Frank van Hoorn (directeur Van Hoorn Company)
Frank van Hoorn is intermediair bij alle Heineken sponsoracties,
maar was bijvoorbeeld ook betrokken bij de koppeling van de Rolling Stones
aan Volkswagen.
- Cor Schlösser (directeur Melkweg)
Schlösser heeft regelmatig te maken met sponsoring in het
clubcircuit, bijvoorbeeld met de Pepsi-sponsoring van The Max of de
regelmatig plaatsvindende Heineken-avonden in de Melkweg.
- Egbert van Manen (mede-directeur Boenk, van Manen)
Van Manen is de 'portefeuillebewaker' bij onder andere Drum, een
grote sponsor in de popsector. Hij heeft duidelijke denkbeelden over wat
een sponsor met zijn sponsoring wil bereiken.
Waar vroeger de overheid nogal sceptisch tegenover commerciële sponsoring
van culturele zaken stond, lijkt het nu steeds minder omstreden. Een
kentering die in de vorm van de organisatie Kunst en Meerwaarde zelfs vrij
rigoreus is: wie een nieuwe sponsor werft voor een culturele activiteit,
ziet het bedrag door deze organisatie verdubbeld worden.
Naast de grote festivals - waar sponsoring de normaalste zaak van de wereld
is - gaan ook steeds meer poppodia met een sponsor in zee. Zo werd de grote
zaal van de nieuwe Tilburgse concertzaal 013 tot 'The Choice' gedoopt.
Hiermee heeft Pepsi naast The Max (de grote zaal van de Melkweg in
Amsterdam) er weer een podium bij.
Maar welke consequenties brengt de overeenkomst tussen sponsor en
organisator met zich mee? De organisator kan niet verwachten dat de sponsor
alleen een zak met geld dumpt en daarmee de zaak afdoet. Er zal een
wisselwerking ontstaan tussen de wensen van beide partners. De sponsor
heeft bepaalde denkbeelden en wil met zijn sponsoring een zekere doelgroep
bereiken terwijl de andere partij zijn programmering niet teveel van de
sponsor wil laten afhangen.
Hoeveel de sponsor in de spreekwoordelijke pap te brokkelen krijgt, moet
van tevoren weloverwogen en besproken worden, omdat sponsoring toch een
mate van vrijheidsbeperking met zich meebrengt.
In dit panel zitten een aantal deskundigen uit de commerciële en de
culturele sector die op het gebied van sponsoring al de nodige ervaring
hebben opgedaan. Zij zullen de grenzen van sponsoring aftasten en alle in's
en out's boven water brengen.
Onderwijs en onderzoek in de popmuziek
Zaterdag - 12.30 uur - Grijze Zaal
Voorzitter:
- Lutgard Mutsaers (publiciste en docente 'popular music studies', Universiteit Utrecht; voorzitter van iaspm)
Panelleden:
- Ger Tillekens (rug)
Promoveerde op Het Geluid van de Beatles
- Stine Jensen (Universiteit Maastricht)
Jensen schreef in het Boekmancahier van december 1998 het artikel 'Simon Frith in Nederland'.
- Michael Christianen (Nijenrode, docent organisatie van de muziekindustrie)
Christianen is innovator van informatiesystemen ten behoeve van de muziekindustrie.
- Tom ter Bogt (cultuurpsycholoog Universiteit Utrecht)
Publiceert in de media over jongerencultuur.
- René Boomkens (hoogleraar popmuziek)
- Desmond Haneveer (docent popmuziekgeschiedenis, Rotterdams Conservatorium)
Nederlands pionier van universitair popmuziekonderzoek in de jaren zeventig
was Louis van Elderen van de Katholieke Universiteit Brabant. Tijdgenoten
uit de (pop)journalistiek overlaadden hem met hoon. In 1981 werd in
Amsterdam tijdens een conferentie de International Association for the
Study of Popular Music opgericht. In 1984 ontstond iaspm Benelux Branche.
In het onafhankelijke, ongesubsidieerde netwerk verenigen zich
popmuziekonderzoekers, zowel met een educatieve als met een journalistieke
werkkring. Enkele van hen zijn aanwezig om te praten over (hun)
invalshoeken van popmuziekonderzoek, de maatschappelijke en economische
relevantie van populaire-muziekstudies en de toekomst. Er ligt een infomap
over de output van iaspm over de afgelopen 5 jaar.
Comedy in clubs: Lachen geblazen of niet? De (on)mogelijkheden van comedy in het clubcircuit
Zaterdag - 12.30 uur - Kelder
Voorzitter:
- Marguerite Melchers (free-lance presentator)
Als ex-programmeur bij Rotown (o.a. comedy), presentator van de Golf-tent
op Lowlands, MC op Crossing Border en ooit ook nog podiumbeest bij de
Ramona's heeft Marguerite Melchers vele kanten van de muziekwereld gezien.
Haar presentatie is soms hilarisch, maar altijd verfrissend en enthousiast.
Panelleden:
- Tijl Beckand (comedy-boeker Double You Concerts)
Ook Nederlands grootste boekingskantoor heeft de groeiende
belangstelling voor comedy opgemerkt. Tijl Beckand is geïntroduceerd bij
Double You om het genre naar het clubcircuit te brengen.
- Raoul Heertje (leider Comedytrain, eigenaar Toomlers)
Raoul Heertje mag met recht de Stand-up comedy-koning van Nederland
genoemd worden. Met Heertje's Comedytrain brak stand-up comedy door in
Nederland. Momenteel leidt hij zijn eigen comedyclub Toomlers in Amsterdam
en geeft hij nieuw talent een kans zich daar te ontwikkelen.
- Johan Andrée (programmeur Speakers)
Podium Speakers is een nieuw popcentrum in Delft. Johan Andrée
heeft het afgelopen najaar een succesvolle reeks comedy-avonden geboekt.
- Marcel Haug (programmeur Nighttown Theater)
Ook Marcel Haug, verantwoordelijk voor het programma van Nighttown
Theater, heeft inmiddels veel comedy-shows geboekt, iets wat ook in
Rotterdam specifieke eisen aan een podium stelt.
- Martijn Oosterhuis (standup-comedian)
Martijn Oosterhuis is vanaf 1994 als standup comedian actief en
heeft honderden malen zowel in theaters als in het clubcircuit gespeeld.
Hij won de persoonlijkheidsprijs van het Camerettenfestival 1997 en heeft
veel in Engelse comedyclubs gespeeld.
De scheidslijnen in de programmering van het clubcircuit vervagen. Slechts
een klein aantal poppodia mikt alleen nog op bands, want dance, film en
dj's winnen snel aan populariteit. Een trend die bijvoorbeeld ook merkbaar
is bij het Lowlands-festival: niet alleen neemt dance daar een steeds
grotere plaats in maar ook films, cabaret-acts en alternatief vermaak zijn
inmiddels noodzakelijke en gewaardeerde onderdelen van het programma. Reden
waarom ook veel clubs zich afvragen of op hun podium plaats moet worden
ingeruimd voor een stand-up-comedian.
Vooralsnog lijkt de ideale setting voor een comedy-show een donkerbruin,
rokerig kroegje waar de artiest zo'n beetje middenin het publiek staat. De
poppodia hebben die sfeer niet, maar met een paar tafeltjes, stoeltjes en
wat andere attributen valt veel te bereiken. Schuif de boel aan de kant en
er kan weer gedanst worden.
Is zo'n variabele programmering de toekomst en is hierin een rol weggelegd
voor comedy? Het panel gaat in op de (on)mogelijkheden en wisselt
ervaringen uit.
Meeting EBU
Zaterdag - 11.30 uur - Directiekantoor
Een besloten bijeenkomst van de European Broadcasting Union. Toegang alleen
op uitnodiging.
Clubcircuit mist nieuw Nederlands popsucces
Zaterdag - 14.00 uur - Kleine Zaal
Voorzitter:
- Willem van Zeeland (programmeur Tivoli)
is van mening dat het clubcircuit een grote kans (en uitverkochte zalen)
heeft laten liggen door de Blöf's en Volumia's van deze wereld niet te
boeken.
Panelleden:
- Jan Willem Sligting (programmeur Paradiso)
Jan Willem Slichting is programmeur van Neerlands bekendste podium
en heeft als een van de weinige podia nog regelmatig artiesten als Marco
Borsato of Total Touch op de bühne staan, artiesten die de meeste clubs
overslaan. Is dat het voordeel van de goede naam van Paradiso of zoekt
Sligting deze acts bewust op?
- Hans van den Heuvel (journalist Oor)
Hans van den Heuvel is werkzaam bij muziektijdschrift Oor en is
onder andere verantwoordelijk voor de concertagenda. Als het goed is weet
hij dus exact welke band ooit waar heeft gespeeld. We zullen zien of hij
het panel kan opfrissen met enige concrete gegevens.
- Daan van Rijsbergen (general manager s.m.a.r.t.)
Het jonge s.m.a.r.t.-label heeft groot succes met de heren Acda &
de Munnik. Toch waren zij weinig te zien in het clubcircuit. General
manager Daan van Rijsbergen legt uit of dat een bewuste keuze was.
- Jan van As (eigenaar Café Kobus)
De eigenaar van het Brabantse Café Kobus weet zonder subsidie wel
veel Nederlandse top bands te boeken omdat deze - credible of niet -
simpelweg geld in het laatje brengen.
- Majel Blonden (programmeur 't Paard)
't Paard in Den Haag geldt algemeen als een van de meest
vooruitstrevende en toonaangevende podia van Zuid-Holland. Wat heeft dit
middelgrote podium wel of niet aan nieuw Nederlands talent geboekt en
waarom?
- Robert van Ommen (promotor Mojo Concerts)
Robert van Ommen heeft de afgelopen twee jaar diverse grote tours
van Nederlandse artiesten geboekt, waaronder De Kast, Marco Borsato, Anouk
en Volumia.
Het wordt voor de meeste clubs door de veranderende muziekindustrie steeds
moeilijker om interessante Engelse en Amerikaanse live acts binnen te
halen. Het lijkt dus logisch dat de clubprogrammeurs in plaats van de hele
dag uit te kijken over de oceaan of er nog wat aan komt vliegen, de blik
meer zijn gaan richten op wat zich in eigen land afspeelt.
Vreemd genoeg zijn er echter de afgelopen jaren diverse Nederlandse acts
doorgebroken naar het grote publiek zonder dat het clubcircuit daar een
bijzondere bijdrage aan heeft geleverd. Volumia, Anouk en De Kast spelen nu
in de grote muziekcentra en daarvoor in commerciële uitgaansgelegenheden.
Acda & De Munnik speelden en spelen alleen maar in de theaters. Total Touch
en Blöf spelen wel in het clubcircuit, maar dat lijkt niet van cruciaal
belang voor het verloop van hun carrière.
Wat is er aan de hand? Richten de artiesten zich tegenwoordig meer op
media-aandacht dan op live-optredens? Zitten de clubprogrammeurs te slapen?
Zien de platenmaatschappijen het belang van een clubtour niet meer?
Hanteren de clubs te scherpe, progressieve kwaliteitseisen of zijn deze
acts gewoon te duur voor het clubcircuit?
'Branding' in de popmuziek
Zaterdag - 14.00 uur - Blauwe Zaal
Voorzitter:
- Jeroen van Erp (Fabrique)
Jeroen van Erp is één van de oprichters van multidisciplinair ontwerpbureau
Fabrique in Delft. Naast onder andere hoezen voor Van Dik Hout, Hallo
Venray, 2 Meter Sessies, en Internetsites voor Lowlands, Skik en de Nits,
tekende het bureau voor de nieuwe gevelaankleding van Albert Heijn.
panelleden:
- Henk Hofstede (zanger/gitarist/vormgever The Nits)
Hofstede is niet alleen (mede)verantwoordelijk voor het muzikale
gedeelte maar voert ook de regie over alle visuele uitingen van de groep.
- Harry Hoving (eigenaar Plato Online)
Hoving is eigenaar van Plato Den Haag en waagde drie jaar geleden
de sprong naar de virtuele wereld. Plato Online is inmiddels
uitgegroeid tot één van de best bezocht Nederlandse online platenwinkels.
- Ruurd Reitsma (events manager Dommelsch)
In de biermarkt is het belangrijk je te onderscheiden door
merkidentiteit. Vanuit een marketing- en commucatiestrategie tracht elk
merk zich sterker te maken met als uiteindelijke doel meer marktaandeel.
- Saskia Slegers (eigenaar Djax)
Saskia Slegers runt niet alleen het Djax label, maar heeft ook nog
eens internationale bekendheid verworven als DJ Miss Djax. Djax als label
heeft onder andere furore gemaakt met Nederhop (Osdorp Posse, Spookrijders)
en met een veelvoud aan internationaal gerespecteerde techno- en
dancereleases (Head First, Grumpyhead).
Wat hebben in Nederland de Nits, Frans Bauer, the Ex, Paradiso, Normaal,
Plato, TMF, Thunderdome, Get Records, Eddy de Clercq, Freek de Jonge,
Heineken Night of the Proms, Miss Djax en Lowlands met elkaar gemeen? Het
zijn sterke merken die opereren binnen de popmuziek. De meeste hiervan zijn
onbewust ontstaan maar hebben allen gemeen dat de doelgroep een groot
vertrouwen heeft in het merk. Alhoewel het pure merkdenken zich nauwelijks
heeft ontwikkeld binnen de muziekindustrie zijn veel argumenten aan te
dragen dat het bewust creëren van een sterk merk steeds belangrijker wordt.
Ongeacht of het nu een artiest, een on-line CD shop, een festival of een
label betreft. Dit geldt zeker daar waar men niet mikt op een korte
termijn-succes, maar over een langere periode van resultaat verzekerd wil
zijn. Een groot vertrouwen van de consument in een merk draagt bij aan het
succes en de continuïteit ervan. Een belangrijk gegeven hierbij is dat
niemand de enige speler in het veld is en dus altijd moet concurreren met
anderen. Kunnen we misschien wat leren van andere bedrijfstakken? Is het
merkdenken in de muziekindustrie zo onderontwikkeld als sommigen beweren?
Antwoorden zullen volgen op zaterdag 9 januari in dit panel dat het enige
logische vervolg is op het imago-panel van vorig jaar. Er wordt
gediscussieerd met mensen binnen de branche en buiten de branche aan de
hand van 4 stellingen.
Personality-radio (engelstalig)
Zaterdag - 14.00 uur - Grijze Zaal
Voorzitter:
- Jonathan Heasman (deputy editor Music & Media, London)
Panelleden:
- Francis Currie (programme director Magic 105.4, Londen)
Magic is een 'music-intensive soft AC station' in Londen, een
format wat enigszins te vergelijken is met Sky Radio.
- Jan Hoogesteijn (Kink fm)
Kink fm is een zender die voor een specialistisch publiek werkt en
derhalve ook een klein marktaandeel heeft.
Toont het al maar toenemende succes van een 'DJ-loos' format voor
radiostations als Sky Radio aan dat DJ's een onnodig en soms zelfs nadelige
kostenpost zijn geworden? Of heeft een staion toch echt 'personality' nodig
om nieuwe luisteraars te trekken? Of is zo'n 'DJ-loze' alleen bij bepaalde
muziek effectief? En hoe zit het met de trend die in de VS momenteel de kop
opsteekt, namelijk dat veel gesproken woord in de ochtenduren wordt
gecombineerd met meer muziek later op de dag?
International exploitation is noodzaak!
Zaterdag - 14.00 uur - Kelder
Voorzitter:
- Frank Janssen (hoofdredacteur Muziek & Beeld, voorheen hoofdredacteur Watt)
Panelleden:
- Gerard Rutte (General manager Epic/Sony Music)
Onder andere verantwoordelijk voor het succes van Close II You.
- Danny Friedrichs (A&R-director emi Music)
Friedrichs is behalve voor André Hazes en Rob de Nijs ook degene
die de buitenlandse exploitatie van KéShaw en de in Japan zeer succesvolle
Hans Dulfer begeleidt.
- Maria Jiménez (international manager Byte Records)
Voormalig international manager van Conamus en nu werkzaam bij Byte
Records waar onder andere 2 Unlimited onder contract staat.
- Wilbert Mutsaers (manager Mojo Talent)
Voormalig A&R-manager bij BMG en nu onder de vlag van Mojo Talent
actief als manager van Total Touch.
- Bart Engel (international exploitation manager PolyGram/Universal Music Group)
In het nabije verleden nauw betrokken bij het internationale succes
van André Rieu en Andrea Bocelli.
- Charly Prick (directeur/A&R manager Roadrunner Records Benelux)
Is momenteel directeur van Roadrunner Benelux. Prick was in het
verleden medeverantwoordelijk voor de indrukwekkende marketingcampagne van
de Backstreet Boys in Duitsland. Tevens was hij manager van de
eurodance-formatie Twenty-4 Seven.
Over belangstelling binnen de landsgrenzen hebben veel Nederlandse acts
tegenwoordig niet te klagen. Bij de landsgrenzen stokt het succes echter
meestal, terwijl een gezonde internationale exploitatie toch van essentiële
belang is voor de continuïteit van de nationale muziekindustrie. Wil het
succes van nationaal repertoire een structureel karakter krijgen, dan is
een gezonde internationale exploitatie zelfs cruciaal. Tenslotte is voor de
ontwikkeling van nationale acts door de platenmaatschappijen veel geld
geïnvesteerd, veel meer zelfs dan vroeger het geval was. Die investeringen
moeten uiteraard worden terugverdiend om met het ontwikkelen van nieuwe
acts verder te gaan.
De beperkte schaalgrootte van Nederland speelt hierbij natuurlijk een
dwingende rol.
Succes in eigen land is zeker geen voorwaarde voor succes in het
buitenland. Het aantal keren dat Nederlandse artiesten in het buitenland
over een langere termijn succesvol zijn, blijken tot op heden schaars.
Buitenlandse vestigingen van platenmaatschappijen lijken niet over te lopen
van enthousiasme voor de nieuwe CD van Total Touch, René Froger of
Supersub, terwijl de opbrengsten van nationale acts geen gelijke tred
vertonen met de inkomsten van internationale acts.
Maar waarom is het dan onmogelijk om op de lange duur succes te hebben met
nationale acts in het buitenland? Waar schort het aan? Zijn Nederlandse
acts te Nederlands? Is het onervarenheid of zijn Nederlandse producten
gewoonweg niet goed genoeg? Of is het gebrek aan lef en inzicht om op
internationaal niveau te investeren in een act? En wat is de rol van het
management, of beter gezegd, het gebrek aan professioneel management met
internationale ervaring hierin? Of is het toch allemaal de schuld van de
A&R-manager die niet selectief en creatief genoeg is en de internationale
exploitatie van zijn artiesten er in de avonduren even bij doet?
Presentatie Pinkpop en Lowlands 1999
Zaterdag - 14.00 uur - Directiekantoor
Een besloten presentatie van de festivals Pinkpop en Lowlands 1999.
Toegang alleen op uitnodiging.
De kloof tussen culturele regelingen & instellingen en de popmuziek
Zaterdag - 15.30 uur - Kleine Zaal
Voorzitter:
- Felix Rottenberg (oud-voorzitter PvdA)
Iets meer in de luwte dan in zijn dagen als driftig vernieuwend voorzitter
van de PvdA is Felix Rottenberg zijn scherpe analyse en feilloos oordeel
nog steeds niet verleerd. En waar kan hij dat mooier in de praktijk brengen
dan in het schemergebied tussen overheid & politiek - zijn oude werkterrein
- enerzijds, en de popmuziek anderzijds. Dat zijn hart namelijk ook daar
ligt, bewees hij afgelopen augustus toen hij optrad als radio-commentator
en sfeerproever op het Lowlands-festival.
Panelleden:
- mr. Anne-Marie Klijn (advocate bij Boekel de Nerée)
Op vrijdag heeft mr. Anne-Marie Klijn op dit seminar al een lezing
gehouden: 'Sla je Slag; een routebeschrijving door subsidieland'. In dit
panel treedt zij op als de zgn. 'expert van buitenaf' met een gedegen
kennis van onder andere de juridische implicaties tussen subsidie-gever en
-ontvanger.
- Dick Molenaar (directeur Molenaar Belastingadviseurs)
Dick Molenaar treedt voor steeds meer popgroepen en -artiesten,
maar ook cabaretiers en kleinkunstenaars op als financieel en
belastingadviseur. Hij ziet het bijna als een sport om uit te vinden wat er
voor 'de popmuzikant' mogelijk is binnen de huidige 'klassiek
georiënteerde' voorzieningen en regelingen voor kunstenaars.
- Hans Kosterman (jurist bij fnv Kunstenbond & BV Pop)
Al sinds lange tijd is Hans Kosterman beleidsmaker en juridisch
adviseur bij de bv Pop/fnv Kunstenbond, de vakbond voor popmusici. Vanuit
die achtergrond zal Hans vanmiddag als een waar vakbondsman opkomen voor de
belangen van zijn 'kroost'. Van hem is de stelling: 'Er is geld dat je
verdient, er is geld waar je recht op hebt en er is geld waar je een gooi
naar moet doen.' Vandaag gaat het vooral om die laatste twee.
- Roel Mulder (directeur Voorzieningsfonds Voor Kunstenaars)
Het Voorzieningsfonds voor Kunstenaars is een instituut dat door
middel van advisering, voorlichting en een aantal financiële faciliteiten
de positie van beroepskunstenaars in alle disciplines tracht te verbeteren.
Ook speelde het fonds een rol bij de totstandkoming van de net ingevoerde
WIK Deze Wet Inkomenspositie Kunstenaars is een nieuwe regeling waar de
popmuzikant, volgens sommigen, opnieuw weinig mee bij is gebaat.
Subsidies, projectondersteuning en begeleiding. Een kunstenaar in Nederland
kan terugvallen op talloze voorzieningen en regelingen van de overheid en
verwante instellingen die het beste voorhebben met de Nederlandse cultuur
in de breedste zin van het woord. Hoewel? Door de - tenslotte vooral op de
karakteristieken van de gevestigde kunsten gebaseerde - randvoorwaarden en
criteria slaan popartiesten de plank nogal eens mis en worden de
beschikbare gelden vaak niet naar hen bedeeld. Daarbij komt nog eens dat de
gemiddelde Nederlandse popmuzikant - wars van papierwerk en instituties,
zoals dat hoort als popmuzikant - de meeste instanties en regelingen niet
eens kent.
Als de popartiest de instelling dan uiteindelijk toch heeft weten te
vinden, steekt het volgende probleem de kop op: in de 'pop' is een project
of idee namelijk vaak ad hoc of 'laatste-minuut-werk', terwijl bij
ondersteunende instanties voor een bepaalde subsidie maanden, zoniet jaren
van tevoren een bureaucratisch proces in werking moet worden gesteld.
Anders gezegd: welke popmuzikant vraagt nú al geld aan voor het jaar 2000?
In 2000 is ie dood of wereldberoemd, en in beide gevallen heeft ie dus
nergens meer subsidie voor nodig.
Al met al is hier dus sprake van een forse kloof tussen twee werelden.
Toch viel met name het afgelopen jaar te bemerken dat de overheid pop
serieuzer neemt als cultuurgoed: reden temeer om deze kloof eindelijk eens
te slechten. Alleen al omdat de popsector jaarlijks heel wat broodnodige
centen misloopt. In de keynotespeech die aan het panel voorafgaat zal de
nieuwe staatssecretaris van Cultuur uit de doeken doen hoe het beleid is.
Het panel zal trachten een handleiding te bieden op basis waarvan zowel
instellingen als popsector kunnen proberen wat meer 'open te staan' voor
elkaars noden, behoeften en - vooral - werkwijzen en karakteristieken.
Global Internet Ticketing
Zaterdag - 14.00 uur - Tillizaal
Speaker 1:
Andrew Dreskin
Voor hij werkzaam werd bij TicketWeb, bracht Andrew Dreskin zo'n
tien jaar in de entertainment- en internet-wereld door, met werkzaamheden
als concert promotie, het produceren van platen en de ontwikkelen van
kwaliteits-websites. Hij is een belanghebbende in de independent Beserkley
Records, een platenmaatschappij die muziek heeft uitgebracht van artiesen
als Jonathan Richman And The Modern Lovers en de Greg Kihn Band.
Speaker 2:
Frank van Hoorn
Frank van Hoorn is in Nederland verantwoordelijk voor de
introductie van TicketWeb.
De Nederlandse ticketing industrie is momenteel in feite in handen van één
organisatie. Dit bedrijf heeft in haar bestaan enorme investeringen gedaan
om een kostbaar ticketing-systeem te bouwen en te onderhouden, echter
grotendeels gebaseerd op technologie uit de jaren '70. De hoge
kostenstructuur, waarvoor tot voor kort geen alternatief bestond, sloot de
mogelijkheid van concurrentie uit. Immers, de kosten om een gelijkwaardig
netwerk te bouwen waren te hoog.
Daar komt nu echter verandering in. TicketWeb is een nieuwe Nederlandse
vestiging van een wereldwijde ticketing-company die gebaseerd is op moderne
Internet-technologie. De focus van Ticketweb ligt op het minimaliseren van
distributiekosten door het gebruik van moderne technologie. Aldus is het in
staat de servicekosten te verlagen en zichzelf te positioneren als het
low-cost alternatief in de wereld van kaartverkoop. TicketWeb was het
eerste bedrijf in de wereld dat evenementen-tickets verkocht via het
Internet.
Eén van de doelstellingen van Ticketweb in Nederland is om de servicekosten
voor consumenten en kaartverkopers te verlagen en het kopen van kaarten te
simplificeren door het gebruik van moderne technologie. Op het Noorderslag
Seminar zal Ticketweb zichzelf presenteren aan het Nederlandse clubcircuit.
Verkiezing Young Executive Allstars
Zaterdag - 15.30 uur - Blauwe Zaal
Voorzitters:
- Frank Janssen (hoofdredacteur Muziek & Beeld)
- Ico van Rheenen
De jury:
- Wally van Middendorp (general manager Colombia)
- Leo van Schaick (managing director Play It Again Sam)
- Maarten Steinkamp (managing director bmg)
Tijdens deze editie van het Noorderslag Seminar zal een uniek talententeam
worden samengesteld. Het team biedt plaats aan zes young executives uit de
muziekbranche, van wie verwacht wordt dat ze in de toekomst op belangrijke
posten in de industrie terechtkomen.
In totaal gaan negen jongelingen strijden om een basisplaats in het team.
Het negental is op democratische wijze gekozen na een oproep in het blad
Muziek & Beeld om personen te nomineren voor de Young Executive Allstars.
De zes personen die de meeste nominaties op hun naam schreven, krijgen
automatisch een basisplaats. De drie runner-ups zitten aan het begin van de
wedstrijd op de reservebank.
Onder de geselecteerden worden de functies managing-director/ general
manager, marketing manager, A&R manager, productmanager, hoofd promotie en
new businessmanager verdeeld. Vooraf krijgt het zestal een aantal pittige
vragen en dilemma's voorgelegd door voorzitters Ico van Rheenen en Frank
Janssen. Naar aanleiding van de antwoorden worden eventuele promoties of
degradaties gemaakt. Wie zich dus niet staande weet te houden, kan met één
van de drie wisselspelers van plaats ruilen.
Een kundige, in moderne trainingspakken gestoken jury luistert naar de
antwoorden en bepaalt uiteindelijk welk zestal basisteam-waardig is.
Wie de genomineerden zijn, blijft nog even geheim, maar in ieder geval zijn
ze niet ouder dan 30 jaar (op één of twee jaar wordt niet gekeken) en
werken ze niet langer dan vijf jaar in de branche.
R&B in het clubcircuit, een gat in de markt? The looks, danspasjes en gillende meiden
Zaterdag - 15.30 uur - Kelder
Voorzitter:
- Murth the Man-O-Script (onder andere VJ tmf, MCBassline, rapper)
Naast MC van de maandelijkse R&B en Hiphop-avond Bassline in Paradiso en
presentator van de R&B/HipHop finale van de Grote Prijs van Nederland is
Murth ook VJ bij tmf. Door deze en vele andere projecten is hij een man die
vele kanten van de R&B kent.
Panelleden:
- Sander Grande (programmeur Drum Rhythm & North Sea Jazz)
Sander Grande is bij beide festivals o.a. verantwoordelijk voor de
New Soul, R&B en Hiphop programmering.
- Betti Plug (programmeur lvc)
Betti Plug heeft in haar hoedanigheid als programmeur van het
Leidse lvc al een aantal echte R&B acts geboekt. Met succes: het lvc gaat
het komende seizoen door met de nieuwe koers. Wel wil Plug een betere
promotie naar de R&B-doelgroep: daarvoor moeten volgens haar nieuwe wegen
gevonden worden.
- Huggy Thomas (project-organisator Heatseekaz)
Huggy Thomas was in het verleden als organisator onder meer nauw
betrokken bij Real Hot R&B.
- John Seine (boeker Europop/Powerplay)
John Seine boekt onder meer de succesvolle R&B groep Roméo. Hij
heeft zowel ervaring in de meer commerciële zalen en discotheken als in het
clubcircuit.
R&B is de populairste muziekstijl onder jongeren van dit moment. Schijnbaar
gaat het bij R&B vooral om 'the looks', danspasjes en gillende meiden.
Vooroordelen zijn dan al snel gemaakt: een perfecte performance staat
tijdens optredens vaak boven de muzikale prestatie van de artiesten, voor
zover die niet al geheel van een voorbespeelde dat-tape of minidisc komen.
De gemiddelde discotheekbezoeker zal er misschien niks van merken, maar
voor de meeste programmeurs van concertpodia valt het ethisch niet te
rijmen met wat zij met een live-optreden voor ogen hebben. Een dat-tape als
orkestband ademt niet dezelfde sfeer als het begeleidend samenspel tussen
muzikanten. Daarbij komt het originele beeld van scheurende gitaren en
beukende drums niet overeen met de stijl waar R&B voor staat: zwoele, zoete
meezingers.
Toch kan R&B als stroming niet langer ontkend worden en is het een
potentieel gat in de markt voor het clubcircuit. Misschien is het wel tijd
om de gapende kloof te overbruggen tussen R&B en wat momenteel heerst in de
huidige clubcultuur.
Blijft het probleem dat veel programmeurs niet goed weten hoe ze de
R&B-doelgroep aan hun concertzaal moeten binden. Promotioneel vergt dat een
geheel andere aanpak. Deze jongeren komen namelijk niet in alternatieve
platenzaken en zien de podia als donkere holen waar oude hippies en punkers
zich suf blowen en volgieten. Bovendien doen R&B-acts vaak meerdere shows
op één avond en zijn de gages in discotheken doorgaans een stuk hoger. Het
panel gaat de mogelijkheden na.
Bouwen en verbouwen in het clubcircuit: Hoe ziet de popzaal van de toekomst er uit?
Zaterdag - 15.30 uur - Directiekantoor
Workshopleiders:
- Pim Jonker (voorzitter/ directeur Paard)
- Peter Koppen (directeur Patronaat)
- Leon Zwaans (adviesbureau Signo & S)
Nu een flink aantal podia in het traject van verbouwingen of nieuwbouw
beland is, is er de behoefte om als collega's onder elkaar ervaringen en
tips uit te wisselen.
Naast deze praktische invulling is de vraag aan de orde wat met name de
visie is van zalen en architecten op 'de nieuwe popzaal'; wat de relatie
met de oude zaal is en hoe de vormgeving overeenkomt met de wensen van
publiek, personeel en artiest.
Hans van de Heuvel (Oor) interviewt Ruud Heinis: Over sex en drugs in de Rock 'n' Roll
Zaterdag - 15.30 uur - Tillizaal
De ervaringen van 'Lone Ranger' Ruud Heinis in de rock 'n' roll zijn
spectaculair, sensationeel, smerig, afschrikwekkend ..... en - dat is
misschien wel het vreemdste - ze zijn ook behoorlijk talrijk. Niet zozeer omdat hij al sinds 1983
rock-agent is, maar vooral omdat hij los van alle bestaande moralen
opereert. Oor-journalist Hans van de Heuvel zal trachten de geheimen van
Ruud Heinis te openbaren in een interview, dat alle elementen bevat om
spraakmakend te worden.
Als drugs-expert maakte Heinis zijn debuut in het roemruchte artikel
'Cocaïne in de popmuziek' (als cultverhaal in Oor in 1983 dat herplaatst
werd in het 25-jarig jubileumnummer van 1994). Jaren later, in januari
1997, was 'de kenner' te zien in het programma Lief en Leed waar harddrugs
dit maal 'het leed' was.
Met de dames (en heer) van Rockbitch heeft Heinis aardig wat 'ervaring'
opgedaan op het gebied van Sex in de rock 'n' roll. Heinis was de ontdekker
en exclusieve agent van de porno-rockformatie die in 1997 Nederland op zijn
kop zette en alle publiciteitsrecords verbrak. In een paar maanden tijd was
de band in de hele landelijke pers tot het vel uitgekleed.
In 1998 leek Heinis zijn stunt te gaan herhalen. Hij haalde de Amerikaanse
Sexshockband The Impotent Sea Snakes naar Nederland. Voor de bevolking van
Hellendoorn ging het feest echter niet door. Heinis kreeg de plaatselijke
politici over de rooie waardoor het concert uiteindelijke werd verboden.
Kortom: Hans van de Heuvel meets Ruud Heinis: Sex en Drugs in de rock 'n'
roll van de man die het weten kan! En het gebied ons te zeggen dat dit
smeuïge interview voor sommige mensen misschien iets te smeuïg wordt. U
bent in ieder geval gewaarschuwd!
International live music radio: Turning listeners off or the best promotion?
Zaterdag - 15.30 uur - Grijze Zaal
Voorzitter:
- Menno Visser (charts researcher Music & Media)
Sinds enkele jaren woonachtig in Londen werkte Visser in het verleden voor
Radio afm in Amsterdam en voor de vara. Voor het Europese radio- en
muziekindustrievakblad Music & Media stelt hij onder andere de charts
samen.
Panelleden:
- Gerard Walhof (Coördinator vpro Radio 3)
De vpro mag het afgelopen jaar zonder meer veelbewogen noemen.
Walhof is tevens initiatiefnemer van radio 3 voor 12, het
Internet-alternatief van de vpro.
- Jan Sneum (coördinator liveprogrammering P3 Radio, Denemarken)
P3 is het publieke station in Denemarken dat mag bogen op een groot
luisteraandeel.
- Ian Wilson (Rte, Ierland)
Senior producer live muziek van de Ierse publieke zender rte/2mf is
Wilson tevens project manager ebu Young EuroMusic Project Group
De optredens van EuroSonic en Noorderslag worden uitgezonden in
samenwerking met de ebu (European Broadcasting Union) in een aantal
territoria in Europa. Toch zijn veel muzieksamenstellers niet bijster
happig op het uitzenden van liveconcerten - zeker overdag niet - omdat men
vreest luisteraars te verliezen aan meer 'luisteraarvriendelijke' zenders.
Is livemuziek goede promotie voor de stations of voor de betrokken
artiesten?
En hoe staat het met de rechten op de opnames? Is piraterij geen reëele
bedreiging, moet door achteraf mixen getracht worden de kwaliteit van CD's
te evenaren en worden rockconcerten anders benaderd als live DJ-sets. Is
sponsoring een optie en wat voor plannen heeft de ebu voor de rol van
Internet?