use these to navigate through this site



Programma vrijdag 8 januari

ZATERDAG 9 JANUARI 1999


De noodzaak van international exploitation: De ervaringen van Tony Berk (keynote speech)

Zaterdag - 12.30 uur - Kleine Zaal

Tony Berk ontving vorig jaar als eerste de nieuwe onderscheiding 'De Veer'. Deze prijs wordt tijdens het Trade Dinner uitgereikt aan 'de belangrijkste zakenman of zakenvrouw uit de Nederlandse muziekindustrie'. Tijdens zijn speech kreeg Berk alle genodigden muisstil toen hij zijn hart luchtte over het feit dat de Nederlandse muziekindustrie op het gebied van international exploitation werkelijk nog in de kinderschoenen stond. Binnen Nederland is wel bekend hoe je een artiest moet promoten. We kennen de juiste kanalen en de resultaten van de promotionele activiteiten. Buiten de landsgrenzen staan we echter nog (veel) te vaak voor raadsels. Tony Berk deed daarom vorig jaar een dringende oproep aan alle collega's om hier flink aan te gaan werken.
Inmiddels zijn we een jaar verder en heeft met name Berk een uiterst leerzaam jaar achter de rug. Met Anouk heeft hij bijna dagelijks ervaringen opgedaan in verre oorden en zijn dankzij de Haagse zangeres een paar lantaarns gaan branden op de nog onbekende buitenlandse wegen.


Sponsoring: Het moet wel van twee kanten komen

Zaterdag - 12.30 uur - Blauwe Zaal

Voorzitter:

Panelleden: Waar vroeger de overheid nogal sceptisch tegenover commerciële sponsoring van culturele zaken stond, lijkt het nu steeds minder omstreden. Een kentering die in de vorm van de organisatie Kunst en Meerwaarde zelfs vrij rigoreus is: wie een nieuwe sponsor werft voor een culturele activiteit, ziet het bedrag door deze organisatie verdubbeld worden. Naast de grote festivals - waar sponsoring de normaalste zaak van de wereld is - gaan ook steeds meer poppodia met een sponsor in zee. Zo werd de grote zaal van de nieuwe Tilburgse concertzaal 013 tot 'The Choice' gedoopt. Hiermee heeft Pepsi naast The Max (de grote zaal van de Melkweg in Amsterdam) er weer een podium bij.
Maar welke consequenties brengt de overeenkomst tussen sponsor en organisator met zich mee? De organisator kan niet verwachten dat de sponsor alleen een zak met geld dumpt en daarmee de zaak afdoet. Er zal een wisselwerking ontstaan tussen de wensen van beide partners. De sponsor heeft bepaalde denkbeelden en wil met zijn sponsoring een zekere doelgroep bereiken terwijl de andere partij zijn programmering niet teveel van de sponsor wil laten afhangen.
Hoeveel de sponsor in de spreekwoordelijke pap te brokkelen krijgt, moet van tevoren weloverwogen en besproken worden, omdat sponsoring toch een mate van vrijheidsbeperking met zich meebrengt.
In dit panel zitten een aantal deskundigen uit de commerciële en de culturele sector die op het gebied van sponsoring al de nodige ervaring hebben opgedaan. Zij zullen de grenzen van sponsoring aftasten en alle in's en out's boven water brengen.

Onderwijs en onderzoek in de popmuziek

Zaterdag - 12.30 uur - Grijze Zaal

Voorzitter:

Panelleden: Nederlands pionier van universitair popmuziekonderzoek in de jaren zeventig was Louis van Elderen van de Katholieke Universiteit Brabant. Tijdgenoten uit de (pop)journalistiek overlaadden hem met hoon. In 1981 werd in Amsterdam tijdens een conferentie de International Association for the Study of Popular Music opgericht. In 1984 ontstond iaspm Benelux Branche. In het onafhankelijke, ongesubsidieerde netwerk verenigen zich popmuziekonderzoekers, zowel met een educatieve als met een journalistieke werkkring. Enkele van hen zijn aanwezig om te praten over (hun) invalshoeken van popmuziekonderzoek, de maatschappelijke en economische relevantie van populaire-muziekstudies en de toekomst. Er ligt een infomap over de output van iaspm over de afgelopen 5 jaar.

Comedy in clubs: Lachen geblazen of niet? De (on)mogelijkheden van comedy in het clubcircuit

Zaterdag - 12.30 uur - Kelder

Voorzitter:

Panelleden: De scheidslijnen in de programmering van het clubcircuit vervagen. Slechts een klein aantal poppodia mikt alleen nog op bands, want dance, film en dj's winnen snel aan populariteit. Een trend die bijvoorbeeld ook merkbaar is bij het Lowlands-festival: niet alleen neemt dance daar een steeds grotere plaats in maar ook films, cabaret-acts en alternatief vermaak zijn inmiddels noodzakelijke en gewaardeerde onderdelen van het programma. Reden waarom ook veel clubs zich afvragen of op hun podium plaats moet worden ingeruimd voor een stand-up-comedian.
Vooralsnog lijkt de ideale setting voor een comedy-show een donkerbruin, rokerig kroegje waar de artiest zo'n beetje middenin het publiek staat. De poppodia hebben die sfeer niet, maar met een paar tafeltjes, stoeltjes en wat andere attributen valt veel te bereiken. Schuif de boel aan de kant en er kan weer gedanst worden.
Is zo'n variabele programmering de toekomst en is hierin een rol weggelegd voor comedy? Het panel gaat in op de (on)mogelijkheden en wisselt ervaringen uit.

Meeting EBU

Zaterdag - 11.30 uur - Directiekantoor

Een besloten bijeenkomst van de European Broadcasting Union. Toegang alleen op uitnodiging.


Clubcircuit mist nieuw Nederlands popsucces

Zaterdag - 14.00 uur - Kleine Zaal

Voorzitter:

Panelleden: Het wordt voor de meeste clubs door de veranderende muziekindustrie steeds moeilijker om interessante Engelse en Amerikaanse live acts binnen te halen. Het lijkt dus logisch dat de clubprogrammeurs in plaats van de hele dag uit te kijken over de oceaan of er nog wat aan komt vliegen, de blik meer zijn gaan richten op wat zich in eigen land afspeelt. Vreemd genoeg zijn er echter de afgelopen jaren diverse Nederlandse acts doorgebroken naar het grote publiek zonder dat het clubcircuit daar een bijzondere bijdrage aan heeft geleverd. Volumia, Anouk en De Kast spelen nu in de grote muziekcentra en daarvoor in commerciële uitgaansgelegenheden. Acda & De Munnik speelden en spelen alleen maar in de theaters. Total Touch en Blöf spelen wel in het clubcircuit, maar dat lijkt niet van cruciaal belang voor het verloop van hun carrière. Wat is er aan de hand? Richten de artiesten zich tegenwoordig meer op media-aandacht dan op live-optredens? Zitten de clubprogrammeurs te slapen? Zien de platenmaatschappijen het belang van een clubtour niet meer? Hanteren de clubs te scherpe, progressieve kwaliteitseisen of zijn deze acts gewoon te duur voor het clubcircuit?

'Branding' in de popmuziek

Zaterdag - 14.00 uur - Blauwe Zaal

Voorzitter:

panelleden: Wat hebben in Nederland de Nits, Frans Bauer, the Ex, Paradiso, Normaal, Plato, TMF, Thunderdome, Get Records, Eddy de Clercq, Freek de Jonge, Heineken Night of the Proms, Miss Djax en Lowlands met elkaar gemeen? Het zijn sterke merken die opereren binnen de popmuziek. De meeste hiervan zijn onbewust ontstaan maar hebben allen gemeen dat de doelgroep een groot vertrouwen heeft in het merk. Alhoewel het pure merkdenken zich nauwelijks heeft ontwikkeld binnen de muziekindustrie zijn veel argumenten aan te dragen dat het bewust creëren van een sterk merk steeds belangrijker wordt. Ongeacht of het nu een artiest, een on-line CD shop, een festival of een label betreft. Dit geldt zeker daar waar men niet mikt op een korte termijn-succes, maar over een langere periode van resultaat verzekerd wil zijn. Een groot vertrouwen van de consument in een merk draagt bij aan het succes en de continuïteit ervan. Een belangrijk gegeven hierbij is dat niemand de enige speler in het veld is en dus altijd moet concurreren met anderen. Kunnen we misschien wat leren van andere bedrijfstakken? Is het merkdenken in de muziekindustrie zo onderontwikkeld als sommigen beweren? Antwoorden zullen volgen op zaterdag 9 januari in dit panel dat het enige logische vervolg is op het imago-panel van vorig jaar. Er wordt gediscussieerd met mensen binnen de branche en buiten de branche aan de hand van 4 stellingen.

Personality-radio (engelstalig)

Zaterdag - 14.00 uur - Grijze Zaal

Voorzitter:

Panelleden: Toont het al maar toenemende succes van een 'DJ-loos' format voor radiostations als Sky Radio aan dat DJ's een onnodig en soms zelfs nadelige kostenpost zijn geworden? Of heeft een staion toch echt 'personality' nodig om nieuwe luisteraars te trekken? Of is zo'n 'DJ-loze' alleen bij bepaalde muziek effectief? En hoe zit het met de trend die in de VS momenteel de kop opsteekt, namelijk dat veel gesproken woord in de ochtenduren wordt gecombineerd met meer muziek later op de dag?

International exploitation is noodzaak!

Zaterdag - 14.00 uur - Kelder

Voorzitter:

Panelleden: Over belangstelling binnen de landsgrenzen hebben veel Nederlandse acts tegenwoordig niet te klagen. Bij de landsgrenzen stokt het succes echter meestal, terwijl een gezonde internationale exploitatie toch van essentiële belang is voor de continuïteit van de nationale muziekindustrie. Wil het succes van nationaal repertoire een structureel karakter krijgen, dan is een gezonde internationale exploitatie zelfs cruciaal. Tenslotte is voor de ontwikkeling van nationale acts door de platenmaatschappijen veel geld geïnvesteerd, veel meer zelfs dan vroeger het geval was. Die investeringen moeten uiteraard worden terugverdiend om met het ontwikkelen van nieuwe acts verder te gaan. De beperkte schaalgrootte van Nederland speelt hierbij natuurlijk een dwingende rol. Succes in eigen land is zeker geen voorwaarde voor succes in het buitenland. Het aantal keren dat Nederlandse artiesten in het buitenland over een langere termijn succesvol zijn, blijken tot op heden schaars. Buitenlandse vestigingen van platenmaatschappijen lijken niet over te lopen van enthousiasme voor de nieuwe CD van Total Touch, René Froger of Supersub, terwijl de opbrengsten van nationale acts geen gelijke tred vertonen met de inkomsten van internationale acts. Maar waarom is het dan onmogelijk om op de lange duur succes te hebben met nationale acts in het buitenland? Waar schort het aan? Zijn Nederlandse acts te Nederlands? Is het onervarenheid of zijn Nederlandse producten gewoonweg niet goed genoeg? Of is het gebrek aan lef en inzicht om op internationaal niveau te investeren in een act? En wat is de rol van het management, of beter gezegd, het gebrek aan professioneel management met internationale ervaring hierin? Of is het toch allemaal de schuld van de A&R-manager die niet selectief en creatief genoeg is en de internationale exploitatie van zijn artiesten er in de avonduren even bij doet?

Presentatie Pinkpop en Lowlands 1999

Zaterdag - 14.00 uur - Directiekantoor

Een besloten presentatie van de festivals Pinkpop en Lowlands 1999. Toegang alleen op uitnodiging.


De kloof tussen culturele regelingen & instellingen en de popmuziek

Zaterdag - 15.30 uur - Kleine Zaal

Voorzitter:

Panelleden: Subsidies, projectondersteuning en begeleiding. Een kunstenaar in Nederland kan terugvallen op talloze voorzieningen en regelingen van de overheid en verwante instellingen die het beste voorhebben met de Nederlandse cultuur in de breedste zin van het woord. Hoewel? Door de - tenslotte vooral op de karakteristieken van de gevestigde kunsten gebaseerde - randvoorwaarden en criteria slaan popartiesten de plank nogal eens mis en worden de beschikbare gelden vaak niet naar hen bedeeld. Daarbij komt nog eens dat de gemiddelde Nederlandse popmuzikant - wars van papierwerk en instituties, zoals dat hoort als popmuzikant - de meeste instanties en regelingen niet eens kent.
Als de popartiest de instelling dan uiteindelijk toch heeft weten te vinden, steekt het volgende probleem de kop op: in de 'pop' is een project of idee namelijk vaak ad hoc of 'laatste-minuut-werk', terwijl bij ondersteunende instanties voor een bepaalde subsidie maanden, zoniet jaren van tevoren een bureaucratisch proces in werking moet worden gesteld. Anders gezegd: welke popmuzikant vraagt nú al geld aan voor het jaar 2000? In 2000 is ie dood of wereldberoemd, en in beide gevallen heeft ie dus nergens meer subsidie voor nodig.
Al met al is hier dus sprake van een forse kloof tussen twee werelden. Toch viel met name het afgelopen jaar te bemerken dat de overheid pop serieuzer neemt als cultuurgoed: reden temeer om deze kloof eindelijk eens te slechten. Alleen al omdat de popsector jaarlijks heel wat broodnodige centen misloopt. In de keynotespeech die aan het panel voorafgaat zal de nieuwe staatssecretaris van Cultuur uit de doeken doen hoe het beleid is. Het panel zal trachten een handleiding te bieden op basis waarvan zowel instellingen als popsector kunnen proberen wat meer 'open te staan' voor elkaars noden, behoeften en - vooral - werkwijzen en karakteristieken.

Global Internet Ticketing

Zaterdag - 14.00 uur - Tillizaal

Speaker 1:

Speaker 2: De Nederlandse ticketing industrie is momenteel in feite in handen van één organisatie. Dit bedrijf heeft in haar bestaan enorme investeringen gedaan om een kostbaar ticketing-systeem te bouwen en te onderhouden, echter grotendeels gebaseerd op technologie uit de jaren '70. De hoge kostenstructuur, waarvoor tot voor kort geen alternatief bestond, sloot de mogelijkheid van concurrentie uit. Immers, de kosten om een gelijkwaardig netwerk te bouwen waren te hoog.
Daar komt nu echter verandering in. TicketWeb is een nieuwe Nederlandse vestiging van een wereldwijde ticketing-company die gebaseerd is op moderne Internet-technologie. De focus van Ticketweb ligt op het minimaliseren van distributiekosten door het gebruik van moderne technologie. Aldus is het in staat de servicekosten te verlagen en zichzelf te positioneren als het low-cost alternatief in de wereld van kaartverkoop. TicketWeb was het eerste bedrijf in de wereld dat evenementen-tickets verkocht via het Internet.
Eén van de doelstellingen van Ticketweb in Nederland is om de servicekosten voor consumenten en kaartverkopers te verlagen en het kopen van kaarten te simplificeren door het gebruik van moderne technologie. Op het Noorderslag Seminar zal Ticketweb zichzelf presenteren aan het Nederlandse clubcircuit.

Verkiezing Young Executive Allstars

Zaterdag - 15.30 uur - Blauwe Zaal

Voorzitters:

De jury: Tijdens deze editie van het Noorderslag Seminar zal een uniek talententeam worden samengesteld. Het team biedt plaats aan zes young executives uit de muziekbranche, van wie verwacht wordt dat ze in de toekomst op belangrijke posten in de industrie terechtkomen.
In totaal gaan negen jongelingen strijden om een basisplaats in het team. Het negental is op democratische wijze gekozen na een oproep in het blad Muziek & Beeld om personen te nomineren voor de Young Executive Allstars. De zes personen die de meeste nominaties op hun naam schreven, krijgen automatisch een basisplaats. De drie runner-ups zitten aan het begin van de wedstrijd op de reservebank.
Onder de geselecteerden worden de functies managing-director/ general manager, marketing manager, A&R manager, productmanager, hoofd promotie en new businessmanager verdeeld. Vooraf krijgt het zestal een aantal pittige vragen en dilemma's voorgelegd door voorzitters Ico van Rheenen en Frank Janssen. Naar aanleiding van de antwoorden worden eventuele promoties of degradaties gemaakt. Wie zich dus niet staande weet te houden, kan met één van de drie wisselspelers van plaats ruilen.
Een kundige, in moderne trainingspakken gestoken jury luistert naar de antwoorden en bepaalt uiteindelijk welk zestal basisteam-waardig is.

Wie de genomineerden zijn, blijft nog even geheim, maar in ieder geval zijn ze niet ouder dan 30 jaar (op één of twee jaar wordt niet gekeken) en werken ze niet langer dan vijf jaar in de branche.


R&B in het clubcircuit, een gat in de markt? The looks, danspasjes en gillende meiden

Zaterdag - 15.30 uur - Kelder

Voorzitter:

Panelleden: R&B is de populairste muziekstijl onder jongeren van dit moment. Schijnbaar gaat het bij R&B vooral om 'the looks', danspasjes en gillende meiden. Vooroordelen zijn dan al snel gemaakt: een perfecte performance staat tijdens optredens vaak boven de muzikale prestatie van de artiesten, voor zover die niet al geheel van een voorbespeelde dat-tape of minidisc komen. De gemiddelde discotheekbezoeker zal er misschien niks van merken, maar voor de meeste programmeurs van concertpodia valt het ethisch niet te rijmen met wat zij met een live-optreden voor ogen hebben. Een dat-tape als orkestband ademt niet dezelfde sfeer als het begeleidend samenspel tussen muzikanten. Daarbij komt het originele beeld van scheurende gitaren en beukende drums niet overeen met de stijl waar R&B voor staat: zwoele, zoete meezingers.
Toch kan R&B als stroming niet langer ontkend worden en is het een potentieel gat in de markt voor het clubcircuit. Misschien is het wel tijd om de gapende kloof te overbruggen tussen R&B en wat momenteel heerst in de huidige clubcultuur.
Blijft het probleem dat veel programmeurs niet goed weten hoe ze de R&B-doelgroep aan hun concertzaal moeten binden. Promotioneel vergt dat een geheel andere aanpak. Deze jongeren komen namelijk niet in alternatieve platenzaken en zien de podia als donkere holen waar oude hippies en punkers zich suf blowen en volgieten. Bovendien doen R&B-acts vaak meerdere shows op één avond en zijn de gages in discotheken doorgaans een stuk hoger. Het panel gaat de mogelijkheden na.

Bouwen en verbouwen in het clubcircuit: Hoe ziet de popzaal van de toekomst er uit?

Zaterdag - 15.30 uur - Directiekantoor

Workshopleiders:

Nu een flink aantal podia in het traject van verbouwingen of nieuwbouw beland is, is er de behoefte om als collega's onder elkaar ervaringen en tips uit te wisselen.
Naast deze praktische invulling is de vraag aan de orde wat met name de visie is van zalen en architecten op 'de nieuwe popzaal'; wat de relatie met de oude zaal is en hoe de vormgeving overeenkomt met de wensen van publiek, personeel en artiest.

Hans van de Heuvel (Oor) interviewt Ruud Heinis: Over sex en drugs in de Rock 'n' Roll

Zaterdag - 15.30 uur - Tillizaal

De ervaringen van 'Lone Ranger' Ruud Heinis in de rock 'n' roll zijn spectaculair, sensationeel, smerig, afschrikwekkend ..... en - dat is misschien wel het vreemdste - ze zijn ook behoorlijk talrijk. Niet zozeer omdat hij al sinds 1983 rock-agent is, maar vooral omdat hij los van alle bestaande moralen opereert. Oor-journalist Hans van de Heuvel zal trachten de geheimen van Ruud Heinis te openbaren in een interview, dat alle elementen bevat om spraakmakend te worden.
Als drugs-expert maakte Heinis zijn debuut in het roemruchte artikel 'Cocaïne in de popmuziek' (als cultverhaal in Oor in 1983 dat herplaatst werd in het 25-jarig jubileumnummer van 1994). Jaren later, in januari 1997, was 'de kenner' te zien in het programma Lief en Leed waar harddrugs dit maal 'het leed' was.
Met de dames (en heer) van Rockbitch heeft Heinis aardig wat 'ervaring' opgedaan op het gebied van Sex in de rock 'n' roll. Heinis was de ontdekker en exclusieve agent van de porno-rockformatie die in 1997 Nederland op zijn kop zette en alle publiciteitsrecords verbrak. In een paar maanden tijd was de band in de hele landelijke pers tot het vel uitgekleed. In 1998 leek Heinis zijn stunt te gaan herhalen. Hij haalde de Amerikaanse Sexshockband The Impotent Sea Snakes naar Nederland. Voor de bevolking van Hellendoorn ging het feest echter niet door. Heinis kreeg de plaatselijke politici over de rooie waardoor het concert uiteindelijke werd verboden. Kortom: Hans van de Heuvel meets Ruud Heinis: Sex en Drugs in de rock 'n' roll van de man die het weten kan! En het gebied ons te zeggen dat dit smeuïge interview voor sommige mensen misschien iets te smeuïg wordt. U bent in ieder geval gewaarschuwd!


International live music radio: Turning listeners off or the best promotion?

Zaterdag - 15.30 uur - Grijze Zaal

Voorzitter:

Panelleden: De optredens van EuroSonic en Noorderslag worden uitgezonden in samenwerking met de ebu (European Broadcasting Union) in een aantal territoria in Europa. Toch zijn veel muzieksamenstellers niet bijster happig op het uitzenden van liveconcerten - zeker overdag niet - omdat men vreest luisteraars te verliezen aan meer 'luisteraarvriendelijke' zenders. Is livemuziek goede promotie voor de stations of voor de betrokken artiesten?
En hoe staat het met de rechten op de opnames? Is piraterij geen reëele bedreiging, moet door achteraf mixen getracht worden de kwaliteit van CD's te evenaren en worden rockconcerten anders benaderd als live DJ-sets. Is sponsoring een optie en wat voor plannen heeft de ebu voor de rol van Internet?
[iprecom.gif]